TEST KIEŁBAS GRILLOWYCH
- sprawdź co jesz!
TEST PARÓWEK
- sprawdź co jesz!
Żywienie dzieci
Nasze pociechy są naszymi skarbami. Dbamy o nie i chcemy, by nie zabrakło im niczego w życiu. Jednym z najważniejszych elementów prawidłowego rozwoju dziecka jest właściwa dieta, która jest nie tylko urozmaicona, ale także dostarcza istotnych składników odżywczych pomocnych w rozwoju naszego dziecka.
Czytaj więcej »Żywienie ludzi aktywnych fizycznie
Żywność dla osób uprawiających sport i o wzmożonym wysiłku fizycznym jest jedną z odmian żywności funkcjonalnej, bowiem tego typu żywność pokrywa specyficzne, zwiększone potrzeby żywieniowe na energię i składniki odżywcze.
Czytaj więcej »Żywienie seniorów
Pisarz Victor Hugo powiedział: „Po czterdziestce zaczyna się starość młodych, a po pięćdziesiątce młodość starych”. Coś w tym jest! O zasadach żywienia Seniorów więcej znajdziecie w tym rozdziale.
Czytaj więcej »Żywienie osób z nietolerancją laktozy
Nietolerancja laktozy polega na zaburzeniu tolerancji oligosacharydów przez niektóre osoby. Po wypiciu mleka cierpisz na bóle brzucha i biegunki ten tekst jest dla Ciebie.
Czytaj więcej »Żywienie w chorobie Hashimoto
Hashimoto jest chorobą autoimmunologiczną, w której tarczyca atakowana jest przez układ immunologiczny. W wielu przypadkach zmiany trybu życia, które wprowadzi chory wpłyną korzystnie na przebieg choroby.
Czytaj więcej »Żywienie osób z nietolerancją glutenu
Celiakia (glutenozależna enteropatia, choroba trzewna) to przewlekła choroba polegająca na nietolerancji glutenu – białka zawartego w ziarnach pszenicy i innych zbożach. Osób na diecie bezglutenowej w Polsce stale przybywa – sama celiakia występuje u 1% społeczeństwa.
Czytaj więcej »Żywienie dorosłych
Bertrand Saadi z Szirazu powiedział: „Najlepszy sposób zachowania zdrowia nie jeść gdy się nie chce i przestać jeść, gdy jeszcze jest chęć do jedzenia." Ale jeżeli już zdecydujemy się coś zjeść, to warto wiedzieć jak i co. W rozdziale tym znajdziecie pewne wskazówki.
Czytaj więcej »Jak zachować zielony kolor brokułów ?
Chciałabyś by brokuły na twoim talerzu były zawsze pięknie zielone ? Zobacz jak to zrobić !
Czytaj więcej »Jak zachować kolor czerwonego barszczu ?
Sezon buraczany w pełni. Jednak nieraz nasz barszcz gubi kolor, robiś się blady i nijaki. Co należy zrobić?
Czytaj więcej »Jak zatrzymać składniki odżywcze w ziemniakach?
Większość składników odżywczych ziemniaków znajduje się w skórce (90%) i tuż pod nią (9%). Dlatego warto zwrócić uwagę na ich obróbkę termiczną.
Czytaj więcej »Jak kulinarnie rozebrać świnkę ?
Dla nie wtajeminczonych przedstwiany profesjonalny podział tuszki wieprzowej wraz z opisem zastosowania kulinarnego. Czy wiecie, że tuszka wieprzowa składa się z 15 części ? Zerknijcie ...
Czytaj więcej »Jak przygotować bakłażana ?
Bakłażan lub oberżyną nazywamy psiankę podłużną (Solanum melongena). Jest to gatunek roślin z rodziny psiankowatych. Roślina ta ma także inne nazwy: gruszka miłosna, jajko krzewiaste i bakman. Warzywo popularne w kuchni śródzimnomorskiej.
Czytaj więcej »Czy ryby powinniśmy podawać dzieciom?
Wiadomo, iż ryby są źródłem cennych substancji dla młodego organizmu. Jednak jak się okazuje ryba rybie nie równa. Zatem które ryby podawać dzieciom a których unikać ?
Czytaj więcej »Czy dzieci powinny spożywać żywność witaminizowaną?
Żywność dedykowana dzieciom oferuje cały wachlarz witamin i składników mineralnych. Czy dzieci mogą je jeść bez ograniczeń? Na co muszą zwrócić uwagę rodzice?
Czytaj więcej »Glowell - beauty drinks
Napoje o smaku malinowo- jaśminowym oraz grejpfrutu i liczi. Odżywiają i nawadniają skórę, pomagają walczyć z wolnymi rodnikami, produkt antystarzeniowy.
Producent: Nestle
Up & Go Liquid Breakfast: Vanilla Ice Flavor
Firma Sanitarium z Malezji proponuje Up & Go Liquid Breakfast: Vanilla Ice Flavor. Produkt dostarcza energii płynącej z protein oraz błonnika dietetycznego. Produkt wpisuje się w linię napojów niskokalorycznych bez dodatku konserwantów.
Producent: Sanitarium
KeVita - gazowane napoje probiotyczne
KeVita to certyfikowane organiczne napoje gazowane z żywymi kulturami bakterii probiotycznych. Produkowane m.in. w smakach: Mojito, Lemon Cayenne, Kokos, Mango-Kokos, Truskawka-Acai-Kokos, Grejpfrut-Kokos, Cytryna-Imbir. Napój niskokaloryczny, bezmleczny, bezglutenowy, bez GMO.
Producent: KeVita; USA
The Food Doctor
Brytyjski lider w sprawach żywienia, firma The Food Doctor - opracowała linię produktów ułatwiających organizowanie żywieniowego planu dnia. Wdrożył 5 produktów spełniających określone kryteria żywieniowe. Wśród produktów są: soja, mix fasolowy, nasiona i orzechy oraz mieszanka wyselekcjonowanych ziaren.
Producent: Food doctor
Akcja "Gotuj lokalnie "
Rośnie popularność produktów regionalnych, zarówno w polskich domach, jak
i wśród profesjonalnych szefów kuchni. Również młodzi pasjonaci sztuki kulinarnej przekonali się, że polskie produkty lokalne są wartościowe – można przyrządzić je na wiele niestandardowych sposobów, łączyć smaki, przełamywać schematy i tworzyć nowe, oryginalne przepisy. W sobotę, 27 września br. odbył się finał programu „Gotuj lokalnie”, realizowanego przez Fundację Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej, podczas którego to właśnie produkty regionalne odegrały główną rolę w zmaganiach o wygraną.
Smakowite otwarcie Atelier Smaku Joli Słomy i Mirka Tymbulaka
W dniu 17 czerwca 2014 roku FoodExpert.pl był gościem otwarcia Atelier Smaku - Joli Słomy & Mirka Trymbulaka. W pracowni kulinarnej serwowane są dania wegańskie i bezglutenowe. To kuchnia wypełniona aromatem ziół, przypraw i naturalnych składników. Miejsce kręcenia programów kulinarnych, szkoła gotowania oraz pracownia wytwarzania smakowitych autorskich specjałów. Zapraszamy na relację zdjęciową z otwarcia.
Czytaj więcej »VII edycja Międzynarodowych Targów Żywności Ekologicznej i Regionalnej NATURA FOOD
Międzynarodowe Targi Łódzkie
Warsztaty: Dodatki do żywności, aromaty, znakowanie produktów spożywczych w praktyce – interpretacja przepisów, wytyczne komisji europejskiej
Warszawa
VI Konferencja Naukowa "Fizjologiczne uwarunkowania postępowania dietetycznego"
Rogów
2013-10-31
Joanna Górska : Panie Dyrektorze jaka ocenia pan wielkość rynku żywności funkcjonalnej?
[T.K.] Rynek żywności funkcjonalnej należy do najszybciej rozwijających się sektorów światowego rynku żywnościowego. W 2007 r. jego wartość sięgnęła 120 mld €, natomiast w roku 2012 wzrosła do poziomu 175 mld € (źródło: Euromonitor International). Rynek ten osiągnie średnioroczne tempo wzrostu na świecie ponad 15% (źródło: Nielsen). Firma badawcza Euromonitor International szacuje, że rynek żywności funkcjonalnej w Polsce w 2012 r. wzrósł o 3% do ponad 1,2 mld € (Wielka Brytania ponad 5,7 mld €); natomiast do roku 2015 r. osiągnie wartość ponad 2,5 mld euro (wzrost o ponad 100%). Powyższe prognozy odzwierciedlają coraz silniejszą tendencję do zdrowego stylu życia.
[ J.G] Jak zatem widzi Pan rozwój rynku detalicznego w zakresie produktów funkcjonalnych w tym z kwasami Omega?
[T.K.] Na przestrzeni ostatniego roku sieci spożywcze musiały zmierzyć się z coraz większą presją cenową. Stąd postępujący trend obniżania cen na podstawowe produkty żywnościowe przez większość sieci, pomimo wskaźnika inflacji na poziomie blisko 4%. W ostatnim roku sieci spożywcze były w stanie obniżyć ceny często o ok. 10% godząc się, z faktem, że walka o utrzymanie klienta odbije się na niższej marży. Często inwestycje w ceny wiążą się z krótkotrwałymi promocjami, jednak ogólny klimat wyznacza hasło „cena czyni cuda”. Spektrum skutecznych narzędzi komunikacji drastycznie się kurczy i sieci poszukują nowych sposobów dotarcia do konsumenta i przekonania go do swoich produktów.
Trend na zdrowe odżywianie coraz częściej powoduje, że klienci są w stanie zapłacić więcej za tzw. produkt wzbogacany. Dużym znaczeniem dla klienta jest wartość dodana danego produktu lub grupy produktowej, co ma znaczący wpływ przy jego zakupie.
Nowa grupa produktów wzbogacanych w kwasy Omega może pomóc budować zbilansowaną dietę zapewniającą 100% realizacji zalecanego dziennego spożycia na deficytowe kwasy Omega 3. Jeszcze raz podkreślę swoje przewodnie motto, że dieta jest tańsza niż tabletki, a dobrze dobrana dieta działa jak lek w prewencji i ograniczaniu skutków paneuropejskiej epidemii chorób dietozależnych.
[J.G.] Czy widzi Pan jakieś trudności aplikacyjne kwasów Omega.
[T.K] Bardzo trudnymi projektami jest zawsze uruchomienie produkcji sera żółtego wzbogacanego w Omega 3 z uwagi na konieczność nie zastąpienia w żadnym procencie tłuszczu mlecznego z uwagi na obowiązujące w tej materii na terenie UE restrykcyjne przepisy. Osiągnięcie tego celu było możliwe tylko dzięki zastosowaniu w produkcji aplikacji specjalnych substancji typu nutraceutyku (np. LeenLife E), który zawiera opatentowane molekuły kwasów Omega. Wspomniany nutraceutyk nie jest olejem, ponieważ w swoim składzie nie zawiera jakichkolwiek substancji obecnych w olejach roślinnych i zwierzęcych, w tym formy triacyloglicerolowej kwasów tłuszczowych (triglicerydów).
Chciałbym nadmienić, iż potwierdzeniem skutecznej realizacji każdego projektu wdrożeniowego powinien być pozytywny wynik kontroli państwowego organu, który jednoznacznie stwierdza, że produkowany pro-zdrowotny produkt nie jest wyrobem seropodobnym – tylko prawdziwym serem. Nadrzędnym celem fortyfikacji żywności w kwasy Omega jest uzyskanie działania pro-zdrowotnego na organizm ponad efekt żywieniowy w celu profilaktyki chorób dietozależnych u dzieci oraz łagodzenia skutków tych jednostek chorobowych u osób dorosłych oraz seniorów.
[J.G.] Z jakiego typu produktami z kwasami Omega mogliśmy się spotkać na rynku polskim?
[T.K] Na rynku polskim od kilku lat wprowadza się różne produkty spożywcze z kwasami omega. Ciekawym segmentem jest mleczarstwo, gdzie czyniono próby aplikacji kwasów omega m.in. w produktach tj. masło, ser żółty, śmietana, sery topione, serki twarogowe (dawna SM Ostrołęka), ser żółty typu szwajcarskiego (OSM w Kosowie Lackim), wyroby mięsne tj. parówki, szynka wiejska, szynka konserwowa z indyka (ZM Nowak), mleczne batoniki dla dzieci Omisie®, wyroby makaronowe (Makarony Polskie), płatki śniadaniowe czy lody.
[J.G] Czy spożycie produktów z kwasami omega jest bezpieczne dla konsumenta? Jaką mamy gwarancję, że takie produkty są dla nas wartościowe? Jakie wymagania legislacyjne muszą spełnić producenci środków spożywczych wzbogacanych w kwasy Omega?
[TK] Produkty fortyfikowane kwasami omega są niewątpliwie korzystne dla naszego zdrowia. Niemniej jednak wdrożenie fortyfikacji w kwasy Omega musi spełnić wszystkie zalecenia Opinii Naukowej Panelu ds. Produktów Dietetycznych, Żywienia i Alergii Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) sporządzonej na wniosek Komisji (UE).
Wyżej wymieniona Opinia Naukowa określa wartości referencyjne spożycia dla kwasów tłuszczowych Omega 3 i Omega 6 (Wniosek nr EFSA-Q-2009-00548) przyjętej w dniu 30 czerwca 2009 r. (Dziennik EFSA 2009, 1176, 1-11). Z tego powodu Opinia Naukowa stanowiła podstawę do wydania Rozporządzenia Komisji (UE) nr 116/2010 z dnia 9 lutego 2010 r.
Wypełnienie przez producenta zaleceń i przepisów prawnych wynikających z powyższych aktów prawnych daje możliwość wykorzystania silnego w świadomości konsumenta „brandu Omega”, ponieważ takie produkty będą źródłem kwasów Omega 3 oraz Omega 6. Niewątpliwie w ten sposób producent może zyskać przewagę konkurencyjną.
Na opakowaniu takich produktów mogą być zamieszczane oświadczenia żywieniowe oraz zdrowotne komunikujące pro-zdrowotne oddziaływanie kwasów Omega na organizm. Należy wiedzieć, że przyszła perspektywa budżetowa w Unii Europejskiej będzie kładła szczególny nacisk na poprawę jakości życia obywateli Unii.
W związku z powyższym przewiduje się uruchomienie licznych programów dofinansujących projekty związane z profilaktyką chorób, dietozależnych, których główną przyczyną jest deficyt we współczesnej diecie kwasów Omega. Biorąc pod uwagę ten fakt, należy się spodziewać, iż w najbliższym czasie wielu producentów żywności rozważy uruchomienie produkcji środków spożywczych wzbogacanych w kwasy Omega.
[J.G.] Panie Dyrektorze proszę powiedzieć, na jakiej podstawie prawnej mogą być stosowane oświadczenia żywieniowe i zdrowotne?
[T.K.] Stosowanie oświadczeń żywieniowych informujących konsumenta finalnego, że dany produkt stanowi „źródło kwasów Omega 3” lub „bogate źródło kwasów Omega 3” reguluje Rozporządzenie Komisji (UE) nr 116/2010. Natomiast zamieszczenie na opakowaniu produktu oświadczeń zdrowotnych określają Rozporządzenia Komisji (UE) nr 432/2012 oraz 1924/2006, w tym oświadczeń zdrowotnych skierowanych do dzieci (art. 14 ust. 1 lit. b).
[J.G.] W jakim brzmieniu oraz do jakich grup docelowych można skierować oświadczenia zdrowotne przypisane kwasom Omega?
[T.K] W wyniku zastosowania w produkcji środków spożywczych wzbogacanych w kwasy Omega na opakowaniu produktu mogą być zamieszczone oświadczenia zdrowotne dotyczące NNKT Omega 3 (kwas ALA) oraz Omega 6 (LA). Daje to możliwość zastosowania oświadczenia zdrowotnego skierowanego do dzieci w brzmieniu „NNKT Omega 3 oraz Omega 6 są potrzebne do prawidłowego wzrostu i rozwoju dzieci”.
Natomiast w stosunku do seniorów skierowane jest oświadczenie zdrowotne w brzmieniu „Kwas Omega 3 (ALA) pomaga w utrzymaniu prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi” w celu łagodzenia skutków chorób sercowo-naczyniowych.
Dziękuję Panu serdecznie za rozmowę,
Joanna Górska
Redaktor naczelna
===============================================
Wywiadu udzielili :
Pan Tomasz Krajanowski – Dyrektor Handlowy
LeenLife Polska S.A. ; ul. Wapienna 3; 68-200 Żary
www.leenlife.com
W duecie Atelier Smaku
Zapraszam na wywiad z Jolantą Słomą i Mirosławem Tymbulakiem - propagatorami kuchni wegańskiej i bezglutenowej, autorami programów kulinarnych, projektantów i wydawców poradników kulinarnych.Właścicieli pracowni kulinarnej Atelier Smaku w Gdyni.
Czytaj więcej »2014-09-30
Juz wkrótce na półki sklepowe trafi świeza porcja zdrowia - Kukurydza Złocista Bonduelle ze Świeżych Zbiorów oraz Groszek Bonduelle ze Świeżych Polskich Zbiorów.
Czytaj więcej »2014-09-27
Hoop Polska przygotowała limitowaną edycję syropów Paola, wykorzystującą prozdrowotne właściwości owoców.
Czytaj więcej »2014-09-26
DrWitt Jabłko Witalność to połączenie 100 proc. soku z polskich jabłek i sześciu witamin wspomagających, ważną w okresie jesiennym, witalność.
Czytaj więcej »2014-09-24
Główny Lekarza Weterynarii w dniu 18 września br. wydał komunikat dotyczący wprowadzania na rynek produktów mięsnych i produktów rybołówstwa wędzonych tradycyjnie po 1 września 2014 r.
Czytaj więcej »2014-09-22
Hochland obchodzi dwudziestolecie obecności na polskim rynku i w związku z tym przystąpił do urodzinowej loterii konsumenckiej pod hasłem „Świętuj z nami 20 lat Hochland w Polsce”. 20 tys. zł dziennie na 20 lat Hochland przez 8 tygodni !. Zobacz szczególy promocji ... -
Czytaj więcej »2014-09-18
Owoce Mini kiwi, odmiany wyhodowanej przez naukowców Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie pojawiły się już w naszych sklepach. Produkt posiada wysokie wartośic odżywcze i unikatowy smak.
Czytaj więcej »2014-09-17
Firma Kupiec przygotowała lekką i pyszną propozycję z serii „Coś na Ząb” - Crunchy naturalne oraz o smaku pomarańczy i czekolady w nowej odsłonie z wysoką zawartością błonnika. To doskonała opcja na śniadanie czy lunch: wystarczy dodać mleko, kefir, jogurt albo ulubione owoce - i gotowe!
Czytaj więcej »2014-09-16
Na polskim rynku pojawiły się pyszne kiełbaski „Degustino”. Te pełne mięsa i smaku, konfekcjonowane przysmaki produkuje Chrzanowska Manufaktura Wędlin. W pierwszej kolejności do sklepów trafiły trzy tradycyjne smaki: kiełbaski podwawelskie, śląskie i białe. Wszystkie Degustino produkowane są wg domowych receptur, pasteryzowane jak weki od mamy i co ważne nie zawierają glutenu.
Czytaj więcej »2014-09-13
Właśnie rozpoczyna się kampania „Weź się za wołowinę”. To ogólnopolski konkurs kierowany do restauratorów, Chefów kuchni i konsumentów. Projekt ma na celu zwiększenie spożycia polskiej wołowiny na rodzimym rynku poprzez edukację konsumentów na temat m.in. jakości produkowanego mięsa, walorów smakowych oraz możliwości wykorzystania.
Czytaj więcej »2014-09-11
Ustawodawca unijny stworzył nowe obowiązki dla podmiotów z branży spożywczej dotyczce żywwności bezglutenowej. Nowe zasady sa ujęte w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 828/2014 z dnia 30 lipca 2014 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat nieobecności lub zmniejszonej zawartości glutenu w żywności.
Czytaj więcej »2014-09-09
Produkty z żurawiną były przedmiotem wielu badań, które miały wykazać wpływ zawartych w nich proantocyjanidyn na hamowanie adhezji bakterii chorobotwórczych zasiedlających drogi moczowe. W latach 2003-2008 Francuska Agencja Bezpieczeństwa Żywności przeprowadzała badania produktów z żurawiną i potwierdziła opisany wyżej związek przyczynowo-skutkowy. Jednak przeciwne zdanie na ten temat wyraził wtedy EFSA.
Czytaj więcej »2014-09-05
Dzieci z nietolerancją glutenu i na diecie eliminacyjnej nie muszą już rezygnować z ulubionych przysmaków. W ofercie Drosed, Specjalisty od drobiu, znajdziesz wyjątkowe parówki Smakowite z symbolem przekreślonego kłosa. Na ich bazie wyczarujesz wiele smakołyków dla swojego malucha.
Czytaj więcej »2014-09-04
Marka Wedel po raz kolejny świętuje Międzynarodowy Dzień Czekolady w centrum Warszawy i zaprasza do podziwiania dwumetrowego Pałacu Kultury i Nauki wykonanego w całości z 440 kg wedlowskiej czekolady!
Czytaj więcej »2014-09-04
Z okazji rozpoczecia rolu szkolnego Hochland rozpoczął nowa kampanię serów żotych plasterkowanych pod hasłem "Na litr mleka czasu szkoda, 4 plastry to wygoda! Kampania skierowana jest do dzieci oraz ich rodziców i ma na celu zwrócenie uwagi na zwiększenie udziału serów podpuszczkowych bogatych w naturalny wapń w diecie dzieci.
Czytaj więcej »2014-08-28
Według Inspekcji Handlowej co piąty produkt ekologiczny sprzedawany w Polsce nie spełnia wymagań. Przedsiębiorcy muszą liczyć się z karami.
Czytaj więcej »