TEST KIEŁBAS GRILLOWYCH
- sprawdź co jesz!
TEST PARÓWEK
- sprawdź co jesz!
Żywienie dzieci
Nasze pociechy są naszymi skarbami. Dbamy o nie i chcemy, by nie zabrakło im niczego w życiu. Jednym z najważniejszych elementów prawidłowego rozwoju dziecka jest właściwa dieta, która jest nie tylko urozmaicona, ale także dostarcza istotnych składników odżywczych pomocnych w rozwoju naszego dziecka.
Czytaj więcej »Żywienie ludzi aktywnych fizycznie
Żywność dla osób uprawiających sport i o wzmożonym wysiłku fizycznym jest jedną z odmian żywności funkcjonalnej, bowiem tego typu żywność pokrywa specyficzne, zwiększone potrzeby żywieniowe na energię i składniki odżywcze.
Czytaj więcej »Żywienie seniorów
Pisarz Victor Hugo powiedział: „Po czterdziestce zaczyna się starość młodych, a po pięćdziesiątce młodość starych”. Coś w tym jest! O zasadach żywienia Seniorów więcej znajdziecie w tym rozdziale.
Czytaj więcej »Żywienie osób z nietolerancją laktozy
Nietolerancja laktozy polega na zaburzeniu tolerancji oligosacharydów przez niektóre osoby. Po wypiciu mleka cierpisz na bóle brzucha i biegunki ten tekst jest dla Ciebie.
Czytaj więcej »Żywienie w chorobie Hashimoto
Hashimoto jest chorobą autoimmunologiczną, w której tarczyca atakowana jest przez układ immunologiczny. W wielu przypadkach zmiany trybu życia, które wprowadzi chory wpłyną korzystnie na przebieg choroby.
Czytaj więcej »Żywienie osób z nietolerancją glutenu
Celiakia (glutenozależna enteropatia, choroba trzewna) to przewlekła choroba polegająca na nietolerancji glutenu – białka zawartego w ziarnach pszenicy i innych zbożach. Osób na diecie bezglutenowej w Polsce stale przybywa – sama celiakia występuje u 1% społeczeństwa.
Czytaj więcej »Żywienie dorosłych
Bertrand Saadi z Szirazu powiedział: „Najlepszy sposób zachowania zdrowia nie jeść gdy się nie chce i przestać jeść, gdy jeszcze jest chęć do jedzenia." Ale jeżeli już zdecydujemy się coś zjeść, to warto wiedzieć jak i co. W rozdziale tym znajdziecie pewne wskazówki.
Czytaj więcej »Jak zachować zielony kolor brokułów ?
Chciałabyś by brokuły na twoim talerzu były zawsze pięknie zielone ? Zobacz jak to zrobić !
Czytaj więcej »Jak zachować kolor czerwonego barszczu ?
Sezon buraczany w pełni. Jednak nieraz nasz barszcz gubi kolor, robiś się blady i nijaki. Co należy zrobić?
Czytaj więcej »Jak zatrzymać składniki odżywcze w ziemniakach?
Większość składników odżywczych ziemniaków znajduje się w skórce (90%) i tuż pod nią (9%). Dlatego warto zwrócić uwagę na ich obróbkę termiczną.
Czytaj więcej »Jak kulinarnie rozebrać świnkę ?
Dla nie wtajeminczonych przedstwiany profesjonalny podział tuszki wieprzowej wraz z opisem zastosowania kulinarnego. Czy wiecie, że tuszka wieprzowa składa się z 15 części ? Zerknijcie ...
Czytaj więcej »Jak przygotować bakłażana ?
Bakłażan lub oberżyną nazywamy psiankę podłużną (Solanum melongena). Jest to gatunek roślin z rodziny psiankowatych. Roślina ta ma także inne nazwy: gruszka miłosna, jajko krzewiaste i bakman. Warzywo popularne w kuchni śródzimnomorskiej.
Czytaj więcej »Czy ryby powinniśmy podawać dzieciom?
Wiadomo, iż ryby są źródłem cennych substancji dla młodego organizmu. Jednak jak się okazuje ryba rybie nie równa. Zatem które ryby podawać dzieciom a których unikać ?
Czytaj więcej »Czy dzieci powinny spożywać żywność witaminizowaną?
Żywność dedykowana dzieciom oferuje cały wachlarz witamin i składników mineralnych. Czy dzieci mogą je jeść bez ograniczeń? Na co muszą zwrócić uwagę rodzice?
Czytaj więcej »The Food Doctor
Brytyjski lider w sprawach żywienia, firma The Food Doctor - opracowała linię produktów ułatwiających organizowanie żywieniowego planu dnia. Wdrożył 5 produktów spełniających określone kryteria żywieniowe. Wśród produktów są: soja, mix fasolowy, nasiona i orzechy oraz mieszanka wyselekcjonowanych ziaren.
Producent: Food doctor
Glowell - beauty drinks
Napoje o smaku malinowo- jaśminowym oraz grejpfrutu i liczi. Odżywiają i nawadniają skórę, pomagają walczyć z wolnymi rodnikami, produkt antystarzeniowy.
Producent: Nestle
KeVita - gazowane napoje probiotyczne
KeVita to certyfikowane organiczne napoje gazowane z żywymi kulturami bakterii probiotycznych. Produkowane m.in. w smakach: Mojito, Lemon Cayenne, Kokos, Mango-Kokos, Truskawka-Acai-Kokos, Grejpfrut-Kokos, Cytryna-Imbir. Napój niskokaloryczny, bezmleczny, bezglutenowy, bez GMO.
Producent: KeVita; USA
Up & Go Liquid Breakfast: Vanilla Ice Flavor
Firma Sanitarium z Malezji proponuje Up & Go Liquid Breakfast: Vanilla Ice Flavor. Produkt dostarcza energii płynącej z protein oraz błonnika dietetycznego. Produkt wpisuje się w linię napojów niskokalorycznych bez dodatku konserwantów.
Producent: Sanitarium
Akcja "Gotuj lokalnie "
Rośnie popularność produktów regionalnych, zarówno w polskich domach, jak
i wśród profesjonalnych szefów kuchni. Również młodzi pasjonaci sztuki kulinarnej przekonali się, że polskie produkty lokalne są wartościowe – można przyrządzić je na wiele niestandardowych sposobów, łączyć smaki, przełamywać schematy i tworzyć nowe, oryginalne przepisy. W sobotę, 27 września br. odbył się finał programu „Gotuj lokalnie”, realizowanego przez Fundację Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej, podczas którego to właśnie produkty regionalne odegrały główną rolę w zmaganiach o wygraną.
Smakowite otwarcie Atelier Smaku Joli Słomy i Mirka Tymbulaka
W dniu 17 czerwca 2014 roku FoodExpert.pl był gościem otwarcia Atelier Smaku - Joli Słomy & Mirka Trymbulaka. W pracowni kulinarnej serwowane są dania wegańskie i bezglutenowe. To kuchnia wypełniona aromatem ziół, przypraw i naturalnych składników. Miejsce kręcenia programów kulinarnych, szkoła gotowania oraz pracownia wytwarzania smakowitych autorskich specjałów. Zapraszamy na relację zdjęciową z otwarcia.
Czytaj więcej »VII edycja Międzynarodowych Targów Żywności Ekologicznej i Regionalnej NATURA FOOD
Międzynarodowe Targi Łódzkie
Warsztaty: Dodatki do żywności, aromaty, znakowanie produktów spożywczych w praktyce – interpretacja przepisów, wytyczne komisji europejskiej
Warszawa
VI Konferencja Naukowa "Fizjologiczne uwarunkowania postępowania dietetycznego"
Rogów
Wywiad z Radcą Prawnym Moniką Zboralską - specjalistą ds. prawa żywnościowego
2013-05-24
1. Żywność funkcjonalna nie jest pojęciem legislacyjnym ale podlega takim samym kryteriom jak zwykła żywność. Jakiego typu dokumenty prawne obecnie lub w najbliższej przyszłości stanowiąc będą podstawę do weryfikacji danych na opakowaniach? Kiedy nowe prawo wejdzie w życie?
W uproszczeniu żywność funkcjonalna podlega zasadniczo tym samym regulacjom co żywność tradycyjna. W stosunku do żywności istnieje cały system aktów prawnych regulujących jej znakowanie, czyli przekaz kierowany do konsumenta: zaczynając od ustawy z dnia 25 sierpnia 2006r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia, poprzez akty wykonawcze jak np. Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 lipca 2007 r. w sprawie znakowania środków spożywczych, a kończąc na regulacjach unijnych.
Do najważniejszych z praktycznego punktu widzenia aktów prawa europejskiego dotyczącego znakowania żywności należy niewątpliwie zaliczyć Rozporządzenie (WE) nr 1924/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 20 grudnia 2006 r. w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności, czy Rozporządzenie Komisji (UE) nr 432/2012 z 16 maja 2012, które ustanawia wykaz dopuszczonych oświadczeń zdrowotnych dotyczących żywności, innych niż oświadczenia odnoszące się do zmniejszenia ryzyka choroby oraz rozwoju i zdrowia dzieci. Natomiast dopiero w grudniu 2014r. wejdzie w życie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentowi informacji na temat żywności.
2. Kto powinien być głównym beneficjentem nowego prawa: klient końcowy czy producent?
Nie wolno nam zapominać, że prawodawstwo unijne zawsze miało na celu przede wszystkim zapewnienie swobodnego przepływu towarów. Konsument mający obawy co do produktu z innego Państwa po prostu zrezygnuje z jego kupna. Dlatego też faktycznym, pierwotnym powodem wszelkiego prawa „pro konsumenckiego” nie była ochrona konsumenta, ale zapewnienie mu takich warunków, w których nie będzie się obawiał nabyć produkt z innego Państwa Czołnowskiego.
Faktyczna troska o konsumenta pojawiła się stosunkowo niedawno i nadal ma celu także ułatwienie swobodnego przepływu towarów. Oczywistym jest, że przemysł nie lubi, kiedy narzuca się mu dodatkowe obowiązki, ale nie można zapominać, że pewne ujednolicenie i „oczyszczenie” na rynku służy także przedsiębiorcom. Zwłaszcza w czasach, kiedy klient jest coraz bardziej wymagający i posiadający coraz większą wiedzę z zakresu żywności.
Zasadniczo obecne regulacje dążą do ochrony konsumenta i zapewnieniu ma maksymalnie szerokiej wiedzy o kupowanym produkcie, jak również mają na celu przeciwdziałanie nie zawsze rzetelnym praktykom przedsiębiorców.
3. Jak w kontekście informowania konsumenta przedstawia się sprawa oświadczeń zdrowotnych?
W uproszczeniu oświadczenie zdrowotne to przekaz o charakterze komercyjnym, który wskazuje na wpływ danej żywności (czy jej składników) na zdrowie człowieka (np. „Wapń jest dobry dla kości”). Unia przyjęła wykaz dozwolonych oświadczeń zdrowotnych w zakresie witamin i składników mineralnych i w zakresie tych substancji i tylko autoryzowane oświadczenia mogą być stosowne w oznakowaniu żywności.
W założeniu wprowadzenie regulacji dotyczące oświadczeń miało na celu ochronę konsumenta przed nadużyciami przedsiębiorców, co do właściwości danej żywności oraz zapewnienie prawdziwej i zrozumiałej informacji. Pytanie tylko czy aby cele te faktycznie udało się osiągnąć.
Po pierwsze, wiele oświadczeń, w moim przekonaniu, jest niezrozumiałych dla przeciętnego konsumenta np.: „betaina przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu homocysteiny”. Nie jestem też przekonana czy przeciętny konsument rozumie pojęcie „stresu antyoksydacyjnego”, które często pojawia się w wykazie. Po drugie, wiele oświadczeń zostało odrzuconych z przyczyn formalnych, czy z powodu przyjętych kryteriów oceny i w związku z czym działania Europejskiego Urzędu do Spraw Bezpieczeństwa Żywności podlegają powszechnej krytyce przemysłu. W kuluarach często żartuje się, że teraz do wszystkiego będzie dodawana witamina C, bo ma najwięcej oświadczeń i tym samym przekaz do klienta będzie pełniejszy.
Fakt, że dane oświadczenie nie zostało autoryzowane nie oznacza, że dana żywność nie może być na rynku, ale to, że nie można informować o pewnych jej właściwościach. W praktyce jednak może to doprowadzić do zrezygnowania umieszczania w żywności składników, które mają pozytywny wpływ na zdrowie, a które nie otrzymały oświadczeń. Z tych powodów mam mieszane uczucia czy działania Unii faktycznie spełniły zamierzoną rolę.
4. Czy w Rozporządzeniu w sprawie przekazywania konsumentowi informacji na temat żywności określono jakie informacje bezwzględnie muszą znaleźć się na opakowaniach?
Już w obecnie obowiązującej legislacji mamy wykaz jakie informacje są obowiązkowe, a jakie mogą być informacjami dodatkowymi. Szczegóły znajdują się w Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 lipca 2007 r. w sprawie znakowania środków spożywczych.
Natomiast Rozporządzenie unijne ujednolici tę kwestię we wszystkich krajach członkowskich. Zgodnie z art. 9 Rozporządzenia informacjami obowiązkowymi są: nazwa żywności; wykaz składników, wszelkie składniki lub substancje pomocnicze, ilość określonych składników lub kategorii składników, ilość netto żywności, data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia, specjalne warunki przechowywania lub warunki użycia, nazwa lub firma i adres podmiotu działającego na rynku spożywczym, kraj lub miejsce pochodzenia, instrukcja użycia, w odniesieniu do napojów o zawartości alkoholu większej niż 1,2 % objętościowo, rzeczywista zawartość objętościowa alkoholu, informacja o wartości odżywczej.
Wydaje się, że największą zmianą jest obowiązek zamieszczenia informacji o wartości odżywczej (kaloryczność, tłuszcze, zawartość cukru, soli) – konsument będzie naprawdę wiedział co je. Co więcej, wartość energetyczna oraz ilość tłuszczu, kwasów tłuszczowych nasyconych, cukrów oraz soli muszą być prezentowane w głównym polu widzenia. Zapisy dotyczące wartości odżywczej wejdą w życie dopiero w grudniu 2016 roku czyli dwa lata po wejściu w życie innych zapisów Rozporządzenia. Po tych zmianach Czipsy i czekolada mogą już nigdy nie smakować tak jak dawniej….:)
5. Czy wraz z wejściem w życie Rozporządzenia w sprawie przekazywania konsumentowi informacji na temat żywności skończą się czasy małych niewidocznych czcionek i drobnych druczków?
Kwestia wielkości czcionki na opakowaniu była jedną ze spraw rozpalających najwięcej emocji podczas konsultacji z przemysłem. Zgodnie z zapisami Rozporządzenia: „obowiązkowe informacje na temat żywności muszą być umieszczone w widocznym miejscu w taki sposób, aby były dobrze widoczne, wyraźnie czytelne oraz, w stosownych przypadkach, nieusuwalne. Nie mogą być w żaden sposób ukryte, zasłonięte, pomniejszone ani przerwane jakimikolwiek innymi nadrukami, ilustracjami czy innym materiałem”.
Takie rozwiązanie wydaje się być dobrym pomysłem zawłaszcza w kontekście praktyk producentów „żywności śmieciowej” gdzie często informacje o wartości odżywczej faktycznie się znajdują, ale np. pod zgrzewką, w takim miejscu, że trzeba sobie zadać wiele trudu aby je odnaleźć. Ponadto w Rozporządzeniu pojawił się zapis według, którego obowiązkowe dane są wydrukowane na opakowaniu lub etykiecie w sposób zapewniający wyraźną czytelność, z użyciem znaków o rozmiarze czcionki, której wysokość wynosi co najmniej 1,2 mm.
Znów powstaje pytanie jak ta regulacja będzie wyglądała w praktyce. Czy ze względu na dużą ilość informacji obowiązkowych efekt będzie odwrotny od zamierzonego – czy aby etykieta nie będzie nieczytelna….
Bardzo serdecznie dziękuję Pani za wywiad,
Joanna Górska
redaktor naczelna
===========================================================
Wywiadu udzieliła:
Radca Prawny Monika Zboralska (LLM K.U. Leuven)
Kancelaria Radcy Prawnego M.Zboralska
Ul. Dymińska 9/53; 01-519 Warszawa
www.zboralska-kancelaria.pl
tel. +48 22 636 01 71
W duecie Atelier Smaku
Zapraszam na wywiad z Jolantą Słomą i Mirosławem Tymbulakiem - propagatorami kuchni wegańskiej i bezglutenowej, autorami programów kulinarnych, projektantów i wydawców poradników kulinarnych.Właścicieli pracowni kulinarnej Atelier Smaku w Gdyni.
Czytaj więcej »2014-09-30
Juz wkrótce na półki sklepowe trafi świeza porcja zdrowia - Kukurydza Złocista Bonduelle ze Świeżych Zbiorów oraz Groszek Bonduelle ze Świeżych Polskich Zbiorów.
Czytaj więcej »2014-09-27
Hoop Polska przygotowała limitowaną edycję syropów Paola, wykorzystującą prozdrowotne właściwości owoców.
Czytaj więcej »2014-09-26
DrWitt Jabłko Witalność to połączenie 100 proc. soku z polskich jabłek i sześciu witamin wspomagających, ważną w okresie jesiennym, witalność.
Czytaj więcej »2014-09-24
Główny Lekarza Weterynarii w dniu 18 września br. wydał komunikat dotyczący wprowadzania na rynek produktów mięsnych i produktów rybołówstwa wędzonych tradycyjnie po 1 września 2014 r.
Czytaj więcej »2014-09-22
Hochland obchodzi dwudziestolecie obecności na polskim rynku i w związku z tym przystąpił do urodzinowej loterii konsumenckiej pod hasłem „Świętuj z nami 20 lat Hochland w Polsce”. 20 tys. zł dziennie na 20 lat Hochland przez 8 tygodni !. Zobacz szczególy promocji ... -
Czytaj więcej »2014-09-18
Owoce Mini kiwi, odmiany wyhodowanej przez naukowców Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie pojawiły się już w naszych sklepach. Produkt posiada wysokie wartośic odżywcze i unikatowy smak.
Czytaj więcej »2014-09-17
Firma Kupiec przygotowała lekką i pyszną propozycję z serii „Coś na Ząb” - Crunchy naturalne oraz o smaku pomarańczy i czekolady w nowej odsłonie z wysoką zawartością błonnika. To doskonała opcja na śniadanie czy lunch: wystarczy dodać mleko, kefir, jogurt albo ulubione owoce - i gotowe!
Czytaj więcej »2014-09-16
Na polskim rynku pojawiły się pyszne kiełbaski „Degustino”. Te pełne mięsa i smaku, konfekcjonowane przysmaki produkuje Chrzanowska Manufaktura Wędlin. W pierwszej kolejności do sklepów trafiły trzy tradycyjne smaki: kiełbaski podwawelskie, śląskie i białe. Wszystkie Degustino produkowane są wg domowych receptur, pasteryzowane jak weki od mamy i co ważne nie zawierają glutenu.
Czytaj więcej »2014-09-13
Właśnie rozpoczyna się kampania „Weź się za wołowinę”. To ogólnopolski konkurs kierowany do restauratorów, Chefów kuchni i konsumentów. Projekt ma na celu zwiększenie spożycia polskiej wołowiny na rodzimym rynku poprzez edukację konsumentów na temat m.in. jakości produkowanego mięsa, walorów smakowych oraz możliwości wykorzystania.
Czytaj więcej »2014-09-11
Ustawodawca unijny stworzył nowe obowiązki dla podmiotów z branży spożywczej dotyczce żywwności bezglutenowej. Nowe zasady sa ujęte w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 828/2014 z dnia 30 lipca 2014 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat nieobecności lub zmniejszonej zawartości glutenu w żywności.
Czytaj więcej »2014-09-09
Produkty z żurawiną były przedmiotem wielu badań, które miały wykazać wpływ zawartych w nich proantocyjanidyn na hamowanie adhezji bakterii chorobotwórczych zasiedlających drogi moczowe. W latach 2003-2008 Francuska Agencja Bezpieczeństwa Żywności przeprowadzała badania produktów z żurawiną i potwierdziła opisany wyżej związek przyczynowo-skutkowy. Jednak przeciwne zdanie na ten temat wyraził wtedy EFSA.
Czytaj więcej »2014-09-05
Dzieci z nietolerancją glutenu i na diecie eliminacyjnej nie muszą już rezygnować z ulubionych przysmaków. W ofercie Drosed, Specjalisty od drobiu, znajdziesz wyjątkowe parówki Smakowite z symbolem przekreślonego kłosa. Na ich bazie wyczarujesz wiele smakołyków dla swojego malucha.
Czytaj więcej »2014-09-04
Marka Wedel po raz kolejny świętuje Międzynarodowy Dzień Czekolady w centrum Warszawy i zaprasza do podziwiania dwumetrowego Pałacu Kultury i Nauki wykonanego w całości z 440 kg wedlowskiej czekolady!
Czytaj więcej »2014-09-04
Z okazji rozpoczecia rolu szkolnego Hochland rozpoczął nowa kampanię serów żotych plasterkowanych pod hasłem "Na litr mleka czasu szkoda, 4 plastry to wygoda! Kampania skierowana jest do dzieci oraz ich rodziców i ma na celu zwrócenie uwagi na zwiększenie udziału serów podpuszczkowych bogatych w naturalny wapń w diecie dzieci.
Czytaj więcej »2014-08-28
Według Inspekcji Handlowej co piąty produkt ekologiczny sprzedawany w Polsce nie spełnia wymagań. Przedsiębiorcy muszą liczyć się z karami.
Czytaj więcej »