Serwis www.foodexpert.pl wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji, które pozwalają lepiej adaptować stronę do potrzeb i preferencji Czytelników oraz budować statystyki dotyczące oglądalności. Cookies można wyłączyć w każdej chwili w ustawieniach przeglądarki internetowej. Brak takiej zmiany oznacza możliwość zapisu w pamięci urządzenia. Zamknij

Kiełbasy grillowe

TEST KIEŁBAS GRILLOWYCH
- sprawdź co jesz!

Czytaj więcej »

Parówki

TEST PARÓWEK
- sprawdź co jesz!

Czytaj więcej »

Żywienie

  • Żywienie dzieci

    Nasze pociechy są naszymi skarbami. Dbamy o nie i chcemy, by nie zabrakło im niczego w życiu. Jednym z najważniejszych elementów prawidłowego rozwoju dziecka jest właściwa dieta, która jest nie tylko urozmaicona, ale także dostarcza istotnych składników odżywczych pomocnych w rozwoju naszego dziecka.

    Czytaj więcej »
  • Żywienie ludzi aktywnych fizycznie

    Żywność dla osób uprawiających sport i o wzmożonym wysiłku fizycznym jest jedną z odmian żywności funkcjonalnej, bowiem tego typu żywność pokrywa specyficzne, zwiększone potrzeby żywieniowe na energię i składniki odżywcze.

    Czytaj więcej »
  • Żywienie seniorów

    Pisarz Victor Hugo powiedział: „Po czterdziestce zaczyna się starość młodych, a po pięćdziesiątce młodość starych”. Coś w tym jest! O zasadach żywienia Seniorów więcej znajdziecie w tym rozdziale.

    Czytaj więcej »
  • Żywienie osób z nietolerancją laktozy

    Nietolerancja laktozy polega na zaburzeniu tolerancji oligosacharydów przez niektóre osoby. Po wypiciu mleka cierpisz na bóle brzucha i biegunki ten tekst jest dla Ciebie.

    Czytaj więcej »
  • Żywienie w chorobie Hashimoto

    Hashimoto jest chorobą autoimmunologiczną, w której tarczyca atakowana jest przez układ immunologiczny. W wielu przypadkach zmiany trybu życia, które wprowadzi chory wpłyną korzystnie na przebieg choroby.

    Czytaj więcej »
  • Żywienie osób z nietolerancją glutenu

    Celiakia (glutenozależna enteropatia, choroba trzewna) to przewlekła choroba polegająca na nietolerancji glutenu – białka zawartego w ziarnach pszenicy i innych zbożach. Osób na diecie bezglutenowej w Polsce stale przybywa – sama celiakia występuje u 1% społeczeństwa.

    Czytaj więcej »
  • Żywienie dorosłych

    Bertrand Saadi z Szirazu powiedział: „Najlepszy sposób zachowania zdrowia nie jeść gdy się nie chce i przestać jeść, gdy jeszcze jest chęć do jedzenia." Ale jeżeli już zdecydujemy się coś zjeść, to warto wiedzieć jak i co. W rozdziale tym znajdziecie pewne wskazówki.

    Czytaj więcej »

Porady kulinarne

Jak zachować zielony kolor brokułów ?

Chciałabyś by brokuły na twoim talerzu były zawsze pięknie zielone ? Zobacz jak to zrobić !

Czytaj więcej »

Jak zachować kolor czerwonego barszczu ?

Sezon buraczany w pełni. Jednak nieraz nasz barszcz gubi kolor, robiś się blady i nijaki. Co należy zrobić?

Czytaj więcej »

Jak zatrzymać składniki odżywcze w ziemniakach?

Większość składników odżywczych ziemniaków znajduje się w skórce (90%) i tuż pod nią (9%). Dlatego warto zwrócić uwagę na ich obróbkę termiczną.

Czytaj więcej »

Jak kulinarnie rozebrać świnkę ?

Dla nie wtajeminczonych przedstwiany profesjonalny podział tuszki wieprzowej wraz z opisem zastosowania kulinarnego. Czy wiecie, że tuszka wieprzowa składa się z 15 części ? Zerknijcie ...

Czytaj więcej »

Jak przygotować bakłażana ?

Bakłażan lub oberżyną nazywamy psiankę podłużną (Solanum melongena). Jest to gatunek roślin z rodziny psiankowatych. Roślina ta ma także inne nazwy: gruszka miłosna, jajko krzewiaste i bakman. Warzywo popularne w kuchni śródzimnomorskiej.

Czytaj więcej »

Świat dziecka

Czy ryby powinniśmy podawać dzieciom?

Wiadomo, iż ryby są źródłem cennych substancji dla młodego organizmu. Jednak jak się okazuje ryba rybie nie równa. Zatem które ryby podawać dzieciom a których unikać ?

Czytaj więcej »

Czy dzieci powinny spożywać żywność witaminizowaną?

Żywność dedykowana dzieciom oferuje cały wachlarz witamin i składników mineralnych. Czy dzieci mogą je jeść bez ograniczeń? Na co muszą zwrócić uwagę rodzice?

Czytaj więcej »

Fotoreportaże

Akcja "Gotuj lokalnie "

Rośnie popularność produktów regionalnych, zarówno w polskich domach, jak
i wśród profesjonalnych szefów kuchni. Również młodzi pasjonaci sztuki kulinarnej przekonali się, że polskie produkty lokalne są wartościowe – można przyrządzić je na wiele niestandardowych sposobów, łączyć smaki, przełamywać schematy i tworzyć nowe, oryginalne przepisy. W sobotę, 27 września br.  odbył się finał programu „Gotuj lokalnie”, realizowanego przez Fundację Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej, podczas którego to właśnie produkty regionalne odegrały główną rolę w zmaganiach o wygraną.

Czytaj więcej »

Smakowite otwarcie Atelier Smaku Joli Słomy i Mirka Tymbulaka

W dniu 17 czerwca 2014 roku FoodExpert.pl był gościem otwarcia Atelier Smaku - Joli Słomy & Mirka Trymbulaka. W pracowni kulinarnej serwowane są dania wegańskie i bezglutenowe. To kuchnia wypełniona aromatem ziół, przypraw i naturalnych składników. Miejsce kręcenia programów kulinarnych, szkoła gotowania oraz pracownia wytwarzania smakowitych autorskich specjałów. Zapraszamy na relację zdjęciową z otwarcia.    

Czytaj więcej »

Wydarzenia

3 - 5 października 2014

VII edycja Międzynarodowych Targów Żywności Ekologicznej i Regionalnej NATURA FOOD

Międzynarodowe Targi Łódzkie

8 października 2014

Warsztaty: Dodatki do żywności, aromaty, znakowanie produktów spożywczych w praktyce – interpretacja przepisów, wytyczne komisji europejskiej

Warszawa

5 - 7 listopada 2014

VI Konferencja Naukowa "Fizjologiczne uwarunkowania postępowania dietetycznego"

Rogów

22 - 23 listopada 2014

Dni Alergii i Nietolerancji Pokarmowej

Stadion Narodowy

Aplikacja mobilna

Zapraszamy do ściągnięcia naszej aplikacji w wersji na tablety i smartfony.

Idea czystej etykiety ...

2014-07-25

Coraz więcej osób pyta mnie, co to jest pojęcie tzw. czystej etykiety (ang. „clean label”) i co to oznacza dla przeciętnego klienta?

Niewątpliwie z punktu widzenia interesów konsumenta idea tzw. czystej etykiety jest godna pochwały bowiem w pewnym sensie możemy mieć pewność, iż produkty zostały wykonane z większa starannością i ich skład nie stanowi długiej listy dodatków o dziwnie brzmiących nazwach.

Jednak musimy pamiętać, iż pojęcie „clean label” nie jest pojęciem prawnym co oznacza, że definicja nie do końca jest sformalizowana prawnie i przez co może podlegać różnego typu oczekiwaniom i interpretacjom zarówno ze strony konsumentów jak i producentów. Dzisiaj o tym czym jest trend „clean label” oraz jak czytać etykiety aby wybrać najlepszy dla siebie produkt. 

Idea czystej etykiety – narodziny

 Początki narodzin trendu tzw. czyszczenia etykiet z niekorzystnych składów produktów wiąże się z negatywnymi wynikami badań przeprowadzonymi kilka lat temu - na Uniwersytecie w Southampton w Wielkiej Brytanii. Badania te wykazały wówczas negatywny wpływ mieszanki kilku barwników pochodzenia syntetycznego oraz benzoesanu sodu na nadaktywność u dzieci. Uzyskane wyniki pobudziły do aktywności organy UE, która wprowadziła nowy obowiązek dla producentów w zakresie etykietowania. Według nowych wytycznych producenci musieli umieszczania stosowne ostrzeżenia na etykietach produktów spożywczych wykazujące, iż dany produkt zawiera ww. substancje.

Mimo, iż w wyniku dalszych badań dla każdego z tych związków osobno nie potwierdzono szkodliwego działania - obowiązek pozostał w mocy. Historia miała jednak swój dalszy ciąg. W wyniku działań Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (tzw. EFSA) i publikacji związanych z tematem zaczęły wzrastać obawy w środowisku konsumentów, co do wpływu dodawanych składników na zdrowie i samopoczucie. Pozytywnym aspektem wydarzenia był niewątpliwie fakt eliminacji „felernych” barwników z wielu produktów spożywczych. To z pozoru przypadkowe zdarzenie zapoczątkowało ideę głębszej analizy składów produktów i systematycznego eliminowania różnych kontrowersyjnych składników z produktów i ich etykiet.

Obecnie najczęściej eliminowanymi elementami są konserwanty, barwniki i polepszacze strukturalne. Chcąc zyskać przychylność coraz bardziej wyedukowanych i świadomych konsumentów oraz niejednokrotnie zwrócić marketingowo uwagę na konkretne grupy produktów wiele firm rozpoczęło ,,globalne czyszczenie” swoich produktów i ich etykiet ze składników, które wzbudzają u konsumentów niechęć. W ten oto sposób na półkach pojawia się coraz więcej produktów, które na swoich etykietach noszą wyraźną informacje, iż nie zawierają m.in. barwników czy konserwantów.

Marketing to nie wszystko ...
Niestety czyszczenie etykiet pociąga za sobą znaczne koszty i automatycznie wyższą cenę na półce. Nowy koszt wytworzenia, może być, znacznie wyższy niż przy oferowany w „tradycyjnej przemysłowej” produkcji. Dodatki naturalne są znacznie droższe niż syntetyczne co pociąga za sobą nie tylko wyższe koszty surowcowe. Wzrastają także koszty aplikacji, ilości dodanych składników oraz kosztów R&D i marketingowego wytworzenia.

W całym procesie należy pamiętać, iż nie chodzi o wyścig wymiany składników syntetycznych na naturalne i tworzenie nowych ładnie marketingowo brzmiących etykiet, ale o tworzenie faktycznie produktów korzystnych dla zdrowia. Produktów jak najmniej przetworzonych, z krótką listą surowcową o wysokich wartościach odżywczych.

Moim zadaniem produkty z czystą etykietą powinny charakteryzować się tzw. krótką / prostą listą składników, minimalnym stopniem przetworzenia i powinny wytwarzane być metodami zbliżonymi do tradycyjnych. Warto jednak zwrócić uwagę, iż produktów z czystą etykietą nie stawia się z na równi z produktami typowo naturalnymi!

Brak definicji – sprzyja nadinterpretacjom...

Według Health Focus International - 77% konsumentów jest zainteresowanych zakupem naturalnej korzystnej dla zdrowia żywności. Badania wskazują, iż coraz większa liczba konsumentów unika produktów z sztucznymi dodatkami oraz wyrobów wysoko przetworzonych.

Jak wspomniałam powyżej nie ma prawnego pojęcia „clean label”. Dlatego też nie ma  jednego klarownego standardu, który by definiował to pojęcie. Podawanych jest wiele definicji i bardzo dużo zależy też od interpretacji i poziomu rozumienia tego pojęcia przez samych konsumentów – ich poziomu wykształcenia i wiedzy żywieniowej, ale także elementów geograficznych, demograficznych, religijnych czy rasowych.

Pojęcie „clean label” jest, więc złożone i trudne do zrozumienia, bowiem w zależności od grupy docelowej, do której to pojęcie jest dedykowane odpowiedz może być różna. Konsumenci bardzo różnie interpretują to pojęcie. Dla niektórych „clean label” to produkty naturalne lub organiczne. Dla innych mogą to być produkty naturalne, ale o bardziej korzystnym profilu żywieniowym. Patrząc z oczami konsumenta „clean label” to także produkty bez substancji sztucznych.

Niemniej jednak przyjęło się, iż produkty z tzw. czystą etykietą to synonim naturalnych produktów o relatywnie krótkiej liście składnikowej, pozbawionej syntetycznych dodatków do żywności najczęściej oznaczonych literą E oraz – co podkreśla się coraz częściej – zredukowanej ilości soli, cukru lub tłuszczu ! Celem jest stworzenie produktów i relatywnie prostej listy składników, która zawiera surowce postrzegane, jako „naturalne”, z których w konsekwencji tworzone są produkty o zdrowszym profilu odżywczym.

Producenci wykorzystują nowy trend
Wychodząc naprzeciw potrzebom konsumentów w kierunku poszukiwań produktów naturalnych – wielu producentów modyfikuje składy swoich produktów w taki sposób, że usuwa często dozwolone substancje dodatkowe lub zastępuje je innymi składnikami żywności. W rezultacie otrzymuje się etykiety podkreślające ,,naturalny” skład produktu, bez syntetycznych dodatków. Czasami informacje wzbogacone są o dane dotyczące braku dodawania cukru, soli czy tłuszczu z podkreśleniem braku kwasów tłuszczowych typu trans.

Rozwijający się trend jest wynikiem z jednej strony tendencji zachowań żywieniowych klientów w kierunku włączania do swojego menu naturalnych produktów spożywczych o jak najniższym stopniu przetworzenia – z drugiej strony z obawy producentów, iż oferowane przez nich produkty z długą listą składników mogą się wydać klientom podejrzane, przez co stracą do nich zaufanie i wylecą z koszyka zakupowego.

Jednocześnie teoria rozwoju idei czystej etykiety wskazuje, iż tego typu komunikaty na etykiecie opakowania w pewnym sensie pomagają klientom w dokonywaniu świadomych decyzji zakupowych i wyboru produktów spełniających ich wymagania. 
 
Nie dajmy się wprowadzać w błąd !
O ile idea produktów tzw. czystej etykiety budzi pozytywne skojarzenia konsumentów, to już jego interpretacja może budzić pewne problemy i nadużycia. Producenci doskonale wiedzą, iż stosowanie na etykietach haseł marketingowych tj. „bez konserwantów” czy ,,bez sztucznych barwników” może korzystnie wpłynąć na decyzję zakupową konsumenta.

Teoretycznei jako konsumenci powinnismy czuć sie bezpiecznie bowiem ustawowo producenci muszą pozostawać w zgodzie z przepisami prawa żywnościowego. Każdy taki zapis na opakowaniu powinien musi być weryfikowany pod kątem zgodności z właściwymi przepisami m.in. Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 10 lipca 2007 r. w sprawie znakowania środków spożywczych, który opisuje kwestię sformułowania wykazu składników. Kwestię tę reguluje także Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1169/2011 z 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności.

Za wprowadzanie w błąd rozumie sie m.in. sytuację, gdy na opakowaniu pojawi się hasło o określonej „dodatkowej wartości produktu”, które w odniesieniu do konkretnego produktu zgodnie z aktualnym stanem prawnym nie powinien ich zawierać. Nie można też umieszczać podobnych haseł na produktach, które dyskryminowałby inne, podobne produkty z tej samej kategorii, które owych nadzwyczajnych cech jakoby nie posiadały. Np. mleko UHT – nie zawiera konserwantów i barwników, a śmietanka roślinna nie zawiera cholesterolu.

Refleksja na zakończenie
Z roku na rok rośnie nasza świadomość w zakresie kupowanej żywności. Coraz częściej oglądamy skład i pochodzenie produktów, które spożywamy. Świadomy konsument powinien wybierać zdrową i naturalną żywność, czytać etykiety i rozumieć co tam jest napisane. Ale nały komentarz - naszą uwagę powinny zwracać nie tylko skład, ale także tabelkę z wartościami odżywczymi ! Sprawdzajmy, co tam producenci piszą. Bo co z tego ze produkt jest pozbawiony konserwantów, barwników, jeżeli w jego składzie znajduje się zbyt dużo tłuszczu, soli czy węglowodanów.

Oczywiście nasze żądanie, jako konsumentów, co do oferowania produktów pod tzw. czystą etykietą nie stanie się z dnia na dzień, ale każdy krok w tym temacie jest dobry. Musimy pamiętać, iż jest to proces złożony, który wymaga działania zarówno organów kontrolnych, ustawodawczych jak i samych producentów żywności. 

Rozwijanie produkcji wyrobów z tzw. czystą etykietą to niewątpliwie ukłon w stronę naszych potrzeb. To niejako z założenia powrót do natury i żywności mniej przetworzonej. Jednak w całym tym procesie zwracać także uwagę nie tylko skład recepturowy, ale także na niejednokrotnie pomijaną wartość odżywczą produktów.

Życzę dobrych żywieniowych wyborów :) !

Pozdrawim serdecznie,

Joanna  

Styl życia

W duecie Atelier Smaku

Zapraszam na wywiad z Jolantą Słomą i Mirosławem Tymbulakiem - propagatorami kuchni wegańskiej i bezglutenowej, autorami programów kulinarnych, projektantów i wydawców poradników kulinarnych.Właścicieli pracowni kulinarnej Atelier Smaku w Gdyni.

Czytaj więcej »

Aktualności

Nowe limitowane linie warzyw od Bonduelle!

2014-09-30

Juz wkrótce na półki sklepowe trafi świeza porcja zdrowia - Kukurydza Złocista Bonduelle ze Świeżych Zbiorów oraz Groszek Bonduelle ze Świeżych Polskich Zbiorów.

Czytaj więcej »
Nowe prozdrowotne syropy od Paoli .

2014-09-27

Hoop Polska przygotowała limitowaną edycję syropów Paola, wykorzystującą prozdrowotne właściwości owoców.

Czytaj więcej »
Nowy "narodowy " sok od Dr Witt !

2014-09-26

DrWitt Jabłko Witalność to połączenie 100 proc. soku z polskich jabłek i sześciu witamin wspomagających, ważną w okresie jesiennym, witalność.

Czytaj więcej »
Produkty wędzone tradycyjne - co nas czeka ?

2014-09-24

Główny Lekarza Weterynarii w dniu 18 września br. wydał komunikat dotyczący wprowadzania na rynek produktów mięsnych i produktów rybołówstwa wędzonych tradycyjnie po 1 września 2014 r.

Czytaj więcej »
Urodzinowa loteria „Świętuj z nami 20 lat Hochland w Polsce”!

2014-09-22

Hochland obchodzi dwudziestolecie obecności na polskim rynku i  w związku z tym przystąpił do urodzinowej loterii konsumenckiej pod hasłem „Świętuj z nami 20 lat Hochland w Polsce”.  20 tys. zł dziennie na 20 lat Hochland przez 8 tygodni !. Zobacz szczególy promocji ...  -

Czytaj więcej »
Mini kiwi wyhodowana w SGGW już na półkach sklepowych

2014-09-18

Owoce Mini kiwi, odmiany wyhodowanej przez naukowców Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie pojawiły się już w naszych sklepach. Produkt posiada wysokie wartośic odżywcze i unikatowy smak.

Czytaj więcej »
CRUNCHY „Coś na Ząb” z wysoką zawartością błonnika marki Kupiec w jesiennej odsłonie !

2014-09-17

Firma Kupiec przygotowała lekką i pyszną propozycję z serii „Coś na Ząb” - Crunchy naturalne oraz o smaku pomarańczy i czekolady w nowej odsłonie z wysoką zawartością błonnika. To doskonała opcja na śniadanie czy lunch: wystarczy dodać mleko, kefir, jogurt albo ulubione owoce - i gotowe!

Czytaj więcej »
Nowe kiełbaski od Chrzanowska Manufaktura Wędlin

2014-09-16

Na polskim rynku pojawiły się pyszne kiełbaski „Degustino”. Te pełne mięsa i smaku, konfekcjonowane przysmaki produkuje Chrzanowska Manufaktura Wędlin. W pierwszej kolejności do sklepów trafiły trzy tradycyjne smaki: kiełbaski podwawelskie, śląskie i białe. Wszystkie Degustino produkowane są wg domowych receptur, pasteryzowane jak weki od mamy i co ważne nie zawierają glutenu.

Czytaj więcej »
Akcja „Weź się za wołowinę”?

2014-09-13

Właśnie rozpoczyna się kampania „Weź się za wołowinę”. To ogólnopolski konkurs kierowany do restauratorów, Chefów kuchni i konsumentów. Projekt ma na celu zwiększenie spożycia polskiej wołowiny na rodzimym rynku poprzez edukację konsumentów na temat m.in. jakości produkowanego mięsa, walorów smakowych oraz możliwości wykorzystania. 

Czytaj więcej »
Nowe prawo dla żywnosci bezglutenowej

2014-09-11

Ustawodawca unijny stworzył nowe obowiązki dla podmiotów z branży spożywczej dotyczce żywwności bezglutenowej. Nowe zasady sa ujęte w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 828/2014 z dnia 30 lipca 2014 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat nieobecności lub zmniejszonej zawartości glutenu w żywności.

Czytaj więcej »
Właściwości żurawiny pod znakiem zapytania ?

2014-09-09

Produkty z żurawiną były przedmiotem wielu badań, które miały wykazać wpływ zawartych w nich proantocyjanidyn na hamowanie adhezji bakterii chorobotwórczych zasiedlających drogi moczowe. W latach 2003-2008 Francuska Agencja Bezpieczeństwa Żywności przeprowadzała badania produktów z żurawiną i potwierdziła opisany wyżej związek przyczynowo-skutkowy. Jednak przeciwne zdanie na ten temat wyraził wtedy EFSA. 

Czytaj więcej »
Mięsne przysmaki dla małego bezglutenowca od firmy Dorset

2014-09-05

Dzieci z nietolerancją glutenu i na diecie eliminacyjnej nie muszą już rezygnować z ulubionych przysmaków. W ofercie Drosed, Specjalisty od drobiu, znajdziesz wyjątkowe parówki Smakowite z symbolem przekreślonego kłosa. Na ich bazie wyczarujesz wiele smakołyków dla swojego malucha.

Czytaj więcej »
Międzynarodowy dzień czekolady !

2014-09-04

Marka Wedel po raz kolejny świętuje Międzynarodowy Dzień Czekolady w centrum Warszawy i zaprasza do podziwiania dwumetrowego Pałacu Kultury i Nauki wykonanego w całości z 440 kg wedlowskiej czekolady!

Czytaj więcej »
Nowa kampania Hochlanda: Na litr mleka czasu szkoda, 4 plastry to wygoda!

2014-09-04

Z okazji rozpoczecia rolu szkolnego Hochland rozpoczął nowa kampanię serów żotych plasterkowanych pod hasłem "Na litr mleka czasu szkoda, 4 plastry to wygoda! Kampania skierowana jest do dzieci oraz ich rodziców i ma na celu zwrócenie uwagi na  zwiększenie udziału serów podpuszczkowych bogatych w naturalny wapń w diecie dzieci. 

Czytaj więcej »
Uwaga, co 5 produkt ekologiczny nie spelnia wymagań !

2014-08-28

Według Inspekcji Handlowej co piąty produkt ekologiczny sprzedawany w Polsce nie spełnia wymagań. Przedsiębiorcy muszą liczyć się z karami. 

Czytaj więcej »
[Regulamin][Kontakt]