Serwis www.foodexpert.pl wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji, które pozwalają lepiej adaptować stronę do potrzeb i preferencji Czytelników oraz budować statystyki dotyczące oglądalności. Cookies można wyłączyć w każdej chwili w ustawieniach przeglądarki internetowej. Brak takiej zmiany oznacza możliwość zapisu w pamięci urządzenia. Zamknij

Kiełbasy grillowe

TEST KIEŁBAS GRILLOWYCH
- sprawdź co jesz!

Czytaj więcej »

Parówki

TEST PARÓWEK
- sprawdź co jesz!

Czytaj więcej »

Żywienie

  • Żywienie dzieci

    Nasze pociechy są naszymi skarbami. Dbamy o nie i chcemy, by nie zabrakło im niczego w życiu. Jednym z najważniejszych elementów prawidłowego rozwoju dziecka jest właściwa dieta, która jest nie tylko urozmaicona, ale także dostarcza istotnych składników odżywczych pomocnych w rozwoju naszego dziecka.

    Czytaj więcej »
  • Żywienie ludzi aktywnych fizycznie

    Żywność dla osób uprawiających sport i o wzmożonym wysiłku fizycznym jest jedną z odmian żywności funkcjonalnej, bowiem tego typu żywność pokrywa specyficzne, zwiększone potrzeby żywieniowe na energię i składniki odżywcze.

    Czytaj więcej »
  • Żywienie seniorów

    Pisarz Victor Hugo powiedział: „Po czterdziestce zaczyna się starość młodych, a po pięćdziesiątce młodość starych”. Coś w tym jest! O zasadach żywienia Seniorów więcej znajdziecie w tym rozdziale.

    Czytaj więcej »
  • Żywienie osób z nietolerancją laktozy

    Nietolerancja laktozy polega na zaburzeniu tolerancji oligosacharydów przez niektóre osoby. Po wypiciu mleka cierpisz na bóle brzucha i biegunki ten tekst jest dla Ciebie.

    Czytaj więcej »
  • Żywienie w chorobie Hashimoto

    Hashimoto jest chorobą autoimmunologiczną, w której tarczyca atakowana jest przez układ immunologiczny. W wielu przypadkach zmiany trybu życia, które wprowadzi chory wpłyną korzystnie na przebieg choroby.

    Czytaj więcej »
  • Żywienie osób z nietolerancją glutenu

    Celiakia (glutenozależna enteropatia, choroba trzewna) to przewlekła choroba polegająca na nietolerancji glutenu – białka zawartego w ziarnach pszenicy i innych zbożach. Osób na diecie bezglutenowej w Polsce stale przybywa – sama celiakia występuje u 1% społeczeństwa.

    Czytaj więcej »
  • Żywienie dorosłych

    Bertrand Saadi z Szirazu powiedział: „Najlepszy sposób zachowania zdrowia nie jeść gdy się nie chce i przestać jeść, gdy jeszcze jest chęć do jedzenia." Ale jeżeli już zdecydujemy się coś zjeść, to warto wiedzieć jak i co. W rozdziale tym znajdziecie pewne wskazówki.

    Czytaj więcej »

Porady kulinarne

Jak zachować zielony kolor brokułów ?

Chciałabyś by brokuły na twoim talerzu były zawsze pięknie zielone ? Zobacz jak to zrobić !

Czytaj więcej »

Jak zachować kolor czerwonego barszczu ?

Sezon buraczany w pełni. Jednak nieraz nasz barszcz gubi kolor, robiś się blady i nijaki. Co należy zrobić?

Czytaj więcej »

Jak zatrzymać składniki odżywcze w ziemniakach?

Większość składników odżywczych ziemniaków znajduje się w skórce (90%) i tuż pod nią (9%). Dlatego warto zwrócić uwagę na ich obróbkę termiczną.

Czytaj więcej »

Jak kulinarnie rozebrać świnkę ?

Dla nie wtajeminczonych przedstwiany profesjonalny podział tuszki wieprzowej wraz z opisem zastosowania kulinarnego. Czy wiecie, że tuszka wieprzowa składa się z 15 części ? Zerknijcie ...

Czytaj więcej »

Jak przygotować bakłażana ?

Bakłażan lub oberżyną nazywamy psiankę podłużną (Solanum melongena). Jest to gatunek roślin z rodziny psiankowatych. Roślina ta ma także inne nazwy: gruszka miłosna, jajko krzewiaste i bakman. Warzywo popularne w kuchni śródzimnomorskiej.

Czytaj więcej »

Świat dziecka

Czy ryby powinniśmy podawać dzieciom?

Wiadomo, iż ryby są źródłem cennych substancji dla młodego organizmu. Jednak jak się okazuje ryba rybie nie równa. Zatem które ryby podawać dzieciom a których unikać ?

Czytaj więcej »

Czy dzieci powinny spożywać żywność witaminizowaną?

Żywność dedykowana dzieciom oferuje cały wachlarz witamin i składników mineralnych. Czy dzieci mogą je jeść bez ograniczeń? Na co muszą zwrócić uwagę rodzice?

Czytaj więcej »

Fotoreportaże

Akcja "Gotuj lokalnie "

Rośnie popularność produktów regionalnych, zarówno w polskich domach, jak
i wśród profesjonalnych szefów kuchni. Również młodzi pasjonaci sztuki kulinarnej przekonali się, że polskie produkty lokalne są wartościowe – można przyrządzić je na wiele niestandardowych sposobów, łączyć smaki, przełamywać schematy i tworzyć nowe, oryginalne przepisy. W sobotę, 27 września br.  odbył się finał programu „Gotuj lokalnie”, realizowanego przez Fundację Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej, podczas którego to właśnie produkty regionalne odegrały główną rolę w zmaganiach o wygraną.

Czytaj więcej »

Smakowite otwarcie Atelier Smaku Joli Słomy i Mirka Tymbulaka

W dniu 17 czerwca 2014 roku FoodExpert.pl był gościem otwarcia Atelier Smaku - Joli Słomy & Mirka Trymbulaka. W pracowni kulinarnej serwowane są dania wegańskie i bezglutenowe. To kuchnia wypełniona aromatem ziół, przypraw i naturalnych składników. Miejsce kręcenia programów kulinarnych, szkoła gotowania oraz pracownia wytwarzania smakowitych autorskich specjałów. Zapraszamy na relację zdjęciową z otwarcia.    

Czytaj więcej »

Wydarzenia

3 - 5 października 2014

VII edycja Międzynarodowych Targów Żywności Ekologicznej i Regionalnej NATURA FOOD

Międzynarodowe Targi Łódzkie

8 października 2014

Warsztaty: Dodatki do żywności, aromaty, znakowanie produktów spożywczych w praktyce – interpretacja przepisów, wytyczne komisji europejskiej

Warszawa

5 - 7 listopada 2014

VI Konferencja Naukowa "Fizjologiczne uwarunkowania postępowania dietetycznego"

Rogów

22 - 23 listopada 2014

Dni Alergii i Nietolerancji Pokarmowej

Stadion Narodowy

Aplikacja mobilna

Zapraszamy do ściągnięcia naszej aplikacji w wersji na tablety i smartfony.

Kasza niejedno ma imię

Wywiad z Katarzyną Foszner - dietetykiem medycznym

2014-07-21

Joanna Górska: Dlaczego produkty zbożowe, w tym kasze, są takie ważne, że specjaliści od żywienia umieścili je w podstawie piramidy żywieniowej?


Mają one tak duże znaczenie w naszej diecie, ponieważ są źródłem węglowodanów złożonych, dzięki którym energia z trawionego posiłku uwalniana jest stopniowo i na długo. Nie dochodzi do nagłych wzrostów stężenia cukru we krwi, a zaraz potem drastycznych jego spadków. Po posiłku, w którym obecne są produkty zbożowe (zwłaszcza pełnoziarniste) czujemy się dłużej syci, rzadziej dopada nas wilczy głód. Dzięki uregulowanemu, równomiernemu dopływowi paliwa, którym jest glukoza pochodząca z rozkładu węglowodanów, organizm pracuje wydajniej – zarówno fizycznie jak i umysłowo.

Warto tu podkreślić wielkie znaczenie produktów zbożowych w pracy mózgu, ponieważ dla tego organu, jak i całego układu nerwowego to węglowodany (które są podstawowym składnikiem produktów zbożowych) są jedynym naturalnym źródłem energii. Innym bardzo ważnym składnikiem obecnym w produktach zbożowych jest błonnik, który pęczniejąc w przewodzie pokarmowym sprawia, że czujemy się pełni już po niedużym posiłku. Substancja ta reguluje procesy trawienia, zapobiegając zaparciom. Dieta bogata w błonnik zmniejsza ryzyko nadwagi, nowotworów jelita grubego i piersi oraz zapobiega kamicy żółciowej.

Pani Katarzyno, tak dla porządku - co to są kasze i z jakich zbóż pochodzą?
Kasze są to ziarna zbóż oczyszczone z niejadalnych części, głównie z okrywy owocowo-nasiennej. Możemy je pozyskiwać np. z pszenicy (kasza manna, kus-kus), jęczmienia (kasza jęczmienna), prosa (kasza jaglana), owsa (kasza owsiana), kukurydzy (kaszka kukurydziana). Z botanicznego punktu widzenia nieco inaczej sytuacja wygląda z kaszą gryczaną. Pochodzi z nasion gryki, która w przeciwieństwie do powyższych roślin nie należy do rodziny zbóż, czyli traw, ale, obok szczawiu i rabarbaru, do rodziny rdestowatych. Składem chemicznym zbliżona jest jednak do pozostałych ziaren roślin zbożowych, dlatego też dietetyka roślinę tę klasyfikuje jako produkt zbożowy.

Dlaczego warto jeść kasze? Jakie mają wartości odżywcze? Co cennego jest w kaszach? Czy każda kasza z jednego gatunku zboża ma takie same wartości odżywcze? Ile tej kaszy powinniśmy zjeść?

Kasze warto jeść po pierwsze dlatego, że jako produkt zbożowy stanowią podstawę zdrowej, zbilansowanej diety. Dodatkowo to właśnie one, spośród wszystkich produktów zbożowych, są przetworzone w najmniejszym stopniu. Aby nadawały się do zjedzenia należy je tylko zebrać z pola, oczyścić z niejadalnych części i ugotować.

Dzięki takiej ograniczonej do niezbędnego minimum obróbce ziarno nie jest pozbawiane łuski bogatej w błonnik, składniki mineralne, witamin z grupy B. Nienaruszony zostaje także zarodek, który bogaty jest w nienasycone kwasy tłuszczowe oraz witaminę E, witaminy z grupy B i liczne enzymy roślinne. Tak wygląda produkcja kasz z pełnego ziarna, tzw. krup (gryczana, jęczmienna pęczak, jaglana) i to one ze wszystkich kasz stanowią najcenniejsze źródło składników odżywczych.

Pośród kasz znajdziemy także takie, które zostały dodatkowo rozdrobnione – te podzielone w mniejszym stopniu to tzw. kasze łamane (jęczmienna łamana, gryczana Krakowska), te zmielone na jeszcze drobniejsze fragmenty to kasze drobne (manna, kukurydziana). Im większe rozdrobnienie kaszy, tym mniej pozostaje w niej łuski i zarodka. Rozdrabnianie kasz sprawia, że są one lekkostrawne i szybciej się gotują.

Warto, by kasze pojawiały się na naszych talerzach minimum 4 razy w tygodniu. Średnia obiadowa porcja kaszy dla przedszkolaka to 40 g nieugotowanego produktu (po ugotowaniu ilość nieco ponad pół szklanki). Dziewczynki w wieku szkolnym i dorosłe kobiety powinny do obiadu zjadać jej około 50 – 60 g (szklanka po ugotowaniu), a chłopcy i dorośli mężczyźni od 80 do 100 g (ok. 1,5 szklanki po ugotowaniu).

Kasze nie muszą jednak pojawiać się tylko do obiadów. Można z nich przygotowywać także śniadania (kasza ugotowana na mleku z musem ze świeżych owoców lub z dodatkiem suszonych owoców), drugie śniadania i podwieczorki (sałatki owocowe lub warzywne) oraz kolacje (warzywa z farszem z kaszą lub zapiekanki warzywne z kaszą). Do śniadania, uśredniając dla wszystkich grup wiekowych, kasza powinna być dodawana w ilości około 30-40 g przed ugotowaniem, na kolację o ok. 1/3 mniej, a na drugie śniadania i podwieczorki o połowę mniej.

Które grupy konsumentów powinny koniecznie włączyć kasze do swojego menu i dlaczego? Czy kasze powinny jeść osoby z jakimiś jednostkami chorobowymi?

Kaszę powinni jeść niemal wszyscy – nie tylko dzieci, kobiety w ciąży i osoby odchudzające się. Dzięki dużej ilości błonnika kasza może ochronić nas przed chorobami cywilizacyjnymi, takimi jak otyłość, nowotwory i choroby serca.
Wysoka zawartość magnezu w kaszy gryczanej, owsianej i jaglanej pozwoli ukoić nasze zwichrowane szybkim tempem życia nerwy.

Duża ilość cynku w kaszy gryczanej i jaglanej może okazać się antidotum na coraz powszechniej występujący problem niepłodności.

Specyficzny błonnik (β-glukan) w kaszy jęczmiennej i owsianej skutecznie obniży stężenie cholesterolu we krwi, niejednego chroniąc przed udarem lub zawałem.

Składnik ten odżywi także śluzówkę naszych jelit, z jednej strony zwiększając odporność organizmu, z drugiej strony łagodząc stany zapalne jelit.

Żelazo, którego sporo znajdziemy w kaszy jaglanej i owsianej, pomoże zwiększyć liczbę czerwonych krwinek u osób chorych na anemię.

Panie, które skarżą się na obrzęki kostek, popękane naczynka lub żylaki, docenią kaszę gryczaną, która obfituje w rutynę – związek uszczelniający i uelastyczniający ścianki naczyń krwionośnych. Korzyści wynikające z rutyny osiągną także osoby chore na miażdżycę, ponieważ związek ten zapobiega niekontrolowanemu zlepianiu się ze sobą czerwonych krwinek, chroniąc w ten sposób przed zawałami i udarami.

Kto powinien uważać na kasze i dlaczego? 

Z większą ostrożnością do kasz powinny podejść przede wszystkim osoby chore na celiakię i nietolerancję glutenu. W tej sytuacji nie należy jednak eliminować wszystkich kasz, bowiem spośród tych popularnych polskich kasz glutenu pozbawione są kasze gryczane, jaglane i kukurydziane.

Inne przeciwwskazania do jedzenia kasz to np. niewydolność nerek – tutaj powinno się wykluczyć zwłaszcza kaszę gryczaną bogatą w fosfor i potas. W tej sytuacji niesprawne nerki nie są w stanie pozbyć się z organizmu nadmiaru tych składników mineralnych, co może zagrażać nawet życiu chorej osoby. Pamiętać jednak należy, że u osób ze sprawnymi nerkami nie jest to żadne obciążenie dla organizmu.

Jak zachęcić dzieci do jedzenia kaszy?

Przygodę dziecka z kaszą należy zaczynać od małych porcji. Nie należy zmuszać, ale też nie zniechęcajmy się, jeśli dziecko odmówi. Podejmujmy wiele prób, za każdym razem zmieniając nieco formę podania – raz do mięsa, raz na słodko z owocami – i nigdy nie stosujmy nakazów, przechytrzania lub przekupywania dziecka. Nigdy też nie namawiajmy dziecka do jedzenia, gdy nie jest głodne.

Ważne jest, by kasza była atrakcyjnie podana – ozdobiona kolorowymi warzywami lub owocami, ułożona w fantazyjne kształty lub postacie z bajek. Dzieci nie znoszą rozgotowanej kaszy, dlatego należy pilnować czasu gotowania.

Większość dzieci szaleje za słodyczami, warto więc spróbować podać kaszę w formie deseru lub słodkiego śniadania. Do tego celu idealnie nadaje się kasza jaglana, manna i kukurydziana. Jeśli jest to danie śniadaniowe, wystarczy ugotować kaszę na mleku. Zmiksować truskawki lub udusić jabłko, posłodzić i tak przygotowanymi owocami polać ugotowaną kaszkę. Całość ozdobić kawałkami owoców i kleksem z jogurtu lub serka homogenizowanego. Jeśli jest to deser, można ugotować kaszę na soku owocowym, dodać posiekane orzechy i ozdobić świeżymi owocami.

Dzieci naśladują rodziców – także przy stole. Najlepszą zachętą dla maluszka będzie więc włączenie kaszy do jadłospisu całej rodziny i wspólne jedzenie posiłków.

Warto włączyć dziecko w przygotowanie posiłku – gotowanie z jednej strony będzie fajną zabawą, z drugiej strony dziecko zobaczy, czym tak naprawdę jest ta kasza.

Daj „okrojoną” możliwość wyboru. Pokaż mu kilka rodzajów kasz, do każdej z nich postaraj się opowiedzieć jakąś krótką historię wplątując w nią ulubione postacie z bajek (np. Świnka Pepa codziennie na śniadanie jadła kaszkę jaglaną, Pociąg Tomek ma tyle sił, bo na obiad je kaszę gryczaną itp.). Gdy zaprezentujesz wszystkie kasze, zapytaj się maluszka, która mu się najbardziej podoba i z której wspólnie z Tobą chce przygotować posiłek.

Wybierz się z maluchem do sklepu. Powiedz, że idziecie teraz na zakupy, żeby wybrał sobie (sam) najładniejszą miseczkę i łyżeczkę/widelec, które będą służyły tylko do jedzenia specjalnie przygotowanej kaszy.

Zachęcam rodziców do skorzystania z moich porad znajdujących się na stronie www.lubiekasze.pl. Są tam również propozycje całodziennych jadłospisów z uwzględnieniem kaszy w każdym posiłku.

Bardzo dziękuję za wywaid 

Joanna Górska

redaktor  naczelna

===============
Wywiadu udzieliła Katarzyna Foszner - dietetyk medyczny. W swoim zawodzie stara się realizować ideę propagowania zdrowego żywienia, bazującego na naturalnej żywności. Pomaga swoim pacjentom w osiąganiu wymarzonej wagi i poprawy zdrowia.

Styl życia

W duecie Atelier Smaku

Zapraszam na wywiad z Jolantą Słomą i Mirosławem Tymbulakiem - propagatorami kuchni wegańskiej i bezglutenowej, autorami programów kulinarnych, projektantów i wydawców poradników kulinarnych.Właścicieli pracowni kulinarnej Atelier Smaku w Gdyni.

Czytaj więcej »

Aktualności

Nowe limitowane linie warzyw od Bonduelle!

2014-09-30

Juz wkrótce na półki sklepowe trafi świeza porcja zdrowia - Kukurydza Złocista Bonduelle ze Świeżych Zbiorów oraz Groszek Bonduelle ze Świeżych Polskich Zbiorów.

Czytaj więcej »
Nowe prozdrowotne syropy od Paoli .

2014-09-27

Hoop Polska przygotowała limitowaną edycję syropów Paola, wykorzystującą prozdrowotne właściwości owoców.

Czytaj więcej »
Nowy "narodowy " sok od Dr Witt !

2014-09-26

DrWitt Jabłko Witalność to połączenie 100 proc. soku z polskich jabłek i sześciu witamin wspomagających, ważną w okresie jesiennym, witalność.

Czytaj więcej »
Produkty wędzone tradycyjne - co nas czeka ?

2014-09-24

Główny Lekarza Weterynarii w dniu 18 września br. wydał komunikat dotyczący wprowadzania na rynek produktów mięsnych i produktów rybołówstwa wędzonych tradycyjnie po 1 września 2014 r.

Czytaj więcej »
Urodzinowa loteria „Świętuj z nami 20 lat Hochland w Polsce”!

2014-09-22

Hochland obchodzi dwudziestolecie obecności na polskim rynku i  w związku z tym przystąpił do urodzinowej loterii konsumenckiej pod hasłem „Świętuj z nami 20 lat Hochland w Polsce”.  20 tys. zł dziennie na 20 lat Hochland przez 8 tygodni !. Zobacz szczególy promocji ...  -

Czytaj więcej »
Mini kiwi wyhodowana w SGGW już na półkach sklepowych

2014-09-18

Owoce Mini kiwi, odmiany wyhodowanej przez naukowców Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie pojawiły się już w naszych sklepach. Produkt posiada wysokie wartośic odżywcze i unikatowy smak.

Czytaj więcej »
CRUNCHY „Coś na Ząb” z wysoką zawartością błonnika marki Kupiec w jesiennej odsłonie !

2014-09-17

Firma Kupiec przygotowała lekką i pyszną propozycję z serii „Coś na Ząb” - Crunchy naturalne oraz o smaku pomarańczy i czekolady w nowej odsłonie z wysoką zawartością błonnika. To doskonała opcja na śniadanie czy lunch: wystarczy dodać mleko, kefir, jogurt albo ulubione owoce - i gotowe!

Czytaj więcej »
Nowe kiełbaski od Chrzanowska Manufaktura Wędlin

2014-09-16

Na polskim rynku pojawiły się pyszne kiełbaski „Degustino”. Te pełne mięsa i smaku, konfekcjonowane przysmaki produkuje Chrzanowska Manufaktura Wędlin. W pierwszej kolejności do sklepów trafiły trzy tradycyjne smaki: kiełbaski podwawelskie, śląskie i białe. Wszystkie Degustino produkowane są wg domowych receptur, pasteryzowane jak weki od mamy i co ważne nie zawierają glutenu.

Czytaj więcej »
Akcja „Weź się za wołowinę”?

2014-09-13

Właśnie rozpoczyna się kampania „Weź się za wołowinę”. To ogólnopolski konkurs kierowany do restauratorów, Chefów kuchni i konsumentów. Projekt ma na celu zwiększenie spożycia polskiej wołowiny na rodzimym rynku poprzez edukację konsumentów na temat m.in. jakości produkowanego mięsa, walorów smakowych oraz możliwości wykorzystania. 

Czytaj więcej »
Nowe prawo dla żywnosci bezglutenowej

2014-09-11

Ustawodawca unijny stworzył nowe obowiązki dla podmiotów z branży spożywczej dotyczce żywwności bezglutenowej. Nowe zasady sa ujęte w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 828/2014 z dnia 30 lipca 2014 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat nieobecności lub zmniejszonej zawartości glutenu w żywności.

Czytaj więcej »
Właściwości żurawiny pod znakiem zapytania ?

2014-09-09

Produkty z żurawiną były przedmiotem wielu badań, które miały wykazać wpływ zawartych w nich proantocyjanidyn na hamowanie adhezji bakterii chorobotwórczych zasiedlających drogi moczowe. W latach 2003-2008 Francuska Agencja Bezpieczeństwa Żywności przeprowadzała badania produktów z żurawiną i potwierdziła opisany wyżej związek przyczynowo-skutkowy. Jednak przeciwne zdanie na ten temat wyraził wtedy EFSA. 

Czytaj więcej »
Mięsne przysmaki dla małego bezglutenowca od firmy Dorset

2014-09-05

Dzieci z nietolerancją glutenu i na diecie eliminacyjnej nie muszą już rezygnować z ulubionych przysmaków. W ofercie Drosed, Specjalisty od drobiu, znajdziesz wyjątkowe parówki Smakowite z symbolem przekreślonego kłosa. Na ich bazie wyczarujesz wiele smakołyków dla swojego malucha.

Czytaj więcej »
Międzynarodowy dzień czekolady !

2014-09-04

Marka Wedel po raz kolejny świętuje Międzynarodowy Dzień Czekolady w centrum Warszawy i zaprasza do podziwiania dwumetrowego Pałacu Kultury i Nauki wykonanego w całości z 440 kg wedlowskiej czekolady!

Czytaj więcej »
Nowa kampania Hochlanda: Na litr mleka czasu szkoda, 4 plastry to wygoda!

2014-09-04

Z okazji rozpoczecia rolu szkolnego Hochland rozpoczął nowa kampanię serów żotych plasterkowanych pod hasłem "Na litr mleka czasu szkoda, 4 plastry to wygoda! Kampania skierowana jest do dzieci oraz ich rodziców i ma na celu zwrócenie uwagi na  zwiększenie udziału serów podpuszczkowych bogatych w naturalny wapń w diecie dzieci. 

Czytaj więcej »
Uwaga, co 5 produkt ekologiczny nie spelnia wymagań !

2014-08-28

Według Inspekcji Handlowej co piąty produkt ekologiczny sprzedawany w Polsce nie spełnia wymagań. Przedsiębiorcy muszą liczyć się z karami. 

Czytaj więcej »
[Regulamin][Kontakt]