Serwis www.foodexpert.pl wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji, które pozwalają lepiej adaptować stronę do potrzeb i preferencji Czytelników oraz budować statystyki dotyczące oglądalności. Cookies można wyłączyć w każdej chwili w ustawieniach przeglądarki internetowej. Brak takiej zmiany oznacza możliwość zapisu w pamięci urządzenia. Zamknij

Kiełbasy grillowe

TEST KIEŁBAS GRILLOWYCH
- sprawdź co jesz!

Czytaj więcej »

Parówki

TEST PARÓWEK
- sprawdź co jesz!

Czytaj więcej »

Żywienie

  • Żywienie dzieci

    Nasze pociechy są naszymi skarbami. Dbamy o nie i chcemy, by nie zabrakło im niczego w życiu. Jednym z najważniejszych elementów prawidłowego rozwoju dziecka jest właściwa dieta, która jest nie tylko urozmaicona, ale także dostarcza istotnych składników odżywczych pomocnych w rozwoju naszego dziecka.

    Czytaj więcej »
  • Żywienie ludzi aktywnych fizycznie

    Żywność dla osób uprawiających sport i o wzmożonym wysiłku fizycznym jest jedną z odmian żywności funkcjonalnej, bowiem tego typu żywność pokrywa specyficzne, zwiększone potrzeby żywieniowe na energię i składniki odżywcze.

    Czytaj więcej »
  • Żywienie seniorów

    Pisarz Victor Hugo powiedział: „Po czterdziestce zaczyna się starość młodych, a po pięćdziesiątce młodość starych”. Coś w tym jest! O zasadach żywienia Seniorów więcej znajdziecie w tym rozdziale.

    Czytaj więcej »
  • Żywienie osób z nietolerancją laktozy

    Nietolerancja laktozy polega na zaburzeniu tolerancji oligosacharydów przez niektóre osoby. Po wypiciu mleka cierpisz na bóle brzucha i biegunki ten tekst jest dla Ciebie.

    Czytaj więcej »
  • Żywienie w chorobie Hashimoto

    Hashimoto jest chorobą autoimmunologiczną, w której tarczyca atakowana jest przez układ immunologiczny. W wielu przypadkach zmiany trybu życia, które wprowadzi chory wpłyną korzystnie na przebieg choroby.

    Czytaj więcej »
  • Żywienie osób z nietolerancją glutenu

    Celiakia (glutenozależna enteropatia, choroba trzewna) to przewlekła choroba polegająca na nietolerancji glutenu – białka zawartego w ziarnach pszenicy i innych zbożach. Osób na diecie bezglutenowej w Polsce stale przybywa – sama celiakia występuje u 1% społeczeństwa.

    Czytaj więcej »
  • Żywienie dorosłych

    Bertrand Saadi z Szirazu powiedział: „Najlepszy sposób zachowania zdrowia nie jeść gdy się nie chce i przestać jeść, gdy jeszcze jest chęć do jedzenia." Ale jeżeli już zdecydujemy się coś zjeść, to warto wiedzieć jak i co. W rozdziale tym znajdziecie pewne wskazówki.

    Czytaj więcej »

Porady kulinarne

Jak zachować zielony kolor brokułów ?

Chciałabyś by brokuły na twoim talerzu były zawsze pięknie zielone ? Zobacz jak to zrobić !

Czytaj więcej »

Jak zachować kolor czerwonego barszczu ?

Sezon buraczany w pełni. Jednak nieraz nasz barszcz gubi kolor, robiś się blady i nijaki. Co należy zrobić?

Czytaj więcej »

Jak zatrzymać składniki odżywcze w ziemniakach?

Większość składników odżywczych ziemniaków znajduje się w skórce (90%) i tuż pod nią (9%). Dlatego warto zwrócić uwagę na ich obróbkę termiczną.

Czytaj więcej »

Jak kulinarnie rozebrać świnkę ?

Dla nie wtajeminczonych przedstwiany profesjonalny podział tuszki wieprzowej wraz z opisem zastosowania kulinarnego. Czy wiecie, że tuszka wieprzowa składa się z 15 części ? Zerknijcie ...

Czytaj więcej »

Jak przygotować bakłażana ?

Bakłażan lub oberżyną nazywamy psiankę podłużną (Solanum melongena). Jest to gatunek roślin z rodziny psiankowatych. Roślina ta ma także inne nazwy: gruszka miłosna, jajko krzewiaste i bakman. Warzywo popularne w kuchni śródzimnomorskiej.

Czytaj więcej »

Świat dziecka

Czy ryby powinniśmy podawać dzieciom?

Wiadomo, iż ryby są źródłem cennych substancji dla młodego organizmu. Jednak jak się okazuje ryba rybie nie równa. Zatem które ryby podawać dzieciom a których unikać ?

Czytaj więcej »

Czy dzieci powinny spożywać żywność witaminizowaną?

Żywność dedykowana dzieciom oferuje cały wachlarz witamin i składników mineralnych. Czy dzieci mogą je jeść bez ograniczeń? Na co muszą zwrócić uwagę rodzice?

Czytaj więcej »

Fotoreportaże

Akcja "Gotuj lokalnie "

Rośnie popularność produktów regionalnych, zarówno w polskich domach, jak
i wśród profesjonalnych szefów kuchni. Również młodzi pasjonaci sztuki kulinarnej przekonali się, że polskie produkty lokalne są wartościowe – można przyrządzić je na wiele niestandardowych sposobów, łączyć smaki, przełamywać schematy i tworzyć nowe, oryginalne przepisy. W sobotę, 27 września br.  odbył się finał programu „Gotuj lokalnie”, realizowanego przez Fundację Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej, podczas którego to właśnie produkty regionalne odegrały główną rolę w zmaganiach o wygraną.

Czytaj więcej »

Smakowite otwarcie Atelier Smaku Joli Słomy i Mirka Tymbulaka

W dniu 17 czerwca 2014 roku FoodExpert.pl był gościem otwarcia Atelier Smaku - Joli Słomy & Mirka Trymbulaka. W pracowni kulinarnej serwowane są dania wegańskie i bezglutenowe. To kuchnia wypełniona aromatem ziół, przypraw i naturalnych składników. Miejsce kręcenia programów kulinarnych, szkoła gotowania oraz pracownia wytwarzania smakowitych autorskich specjałów. Zapraszamy na relację zdjęciową z otwarcia.    

Czytaj więcej »

Wydarzenia

3 - 5 października 2014

VII edycja Międzynarodowych Targów Żywności Ekologicznej i Regionalnej NATURA FOOD

Międzynarodowe Targi Łódzkie

8 października 2014

Warsztaty: Dodatki do żywności, aromaty, znakowanie produktów spożywczych w praktyce – interpretacja przepisów, wytyczne komisji europejskiej

Warszawa

5 - 7 listopada 2014

VI Konferencja Naukowa "Fizjologiczne uwarunkowania postępowania dietetycznego"

Rogów

22 - 23 listopada 2014

Dni Alergii i Nietolerancji Pokarmowej

Stadion Narodowy

Aplikacja mobilna

Zapraszamy do ściągnięcia naszej aplikacji w wersji na tablety i smartfony.

Dzieci i młodzież - grupa pod specjalnym żywieniowym nadzorem

Wywiad z mgr Moniką Stromkie-Złomaniec, Specjalistą ds. żywienia człowieka w Poradni Dietetycznej Dietosfera

2014-01-09

Joanna Górska : Pani Moniko, Czy żywienie przedszkolaków różni się od żywienia młodzieży czy dzieci w wieku szkolnym?

Monika Stromkie – ZłomaniecOwszem, dzieci to grupa na którą powinniśmy szczególnie zwracać uwagę jeśli chodzi o żywienie. To, jakie nawyki i przyzwyczajenia maluch wyniesie z domu w dużej mierze będzie kontynuował na dalszych etapach swojego życia.

Jeśli mowa o różnicach pomiędzy tymi dwiema grupami dzieci, przede wszystkim u przedszkolaka (dziecko w wieku 4-6 lat) nie obserwujemy już silnego wzrostu organizmu, mowa tu o wzroście i masie ciała. Rocznie takie dziecko przyrasta ok. 10 cm, a jego masa ciała wzrasta o około 2,5 kg, niemniej w dalszym ciągu zapotrzebowanie na składniki budulcowe jest wysokie. Zatem ogromne znaczenie ma jakość pożywienia i jego gęstość odżywcza.

Zapotrzebowanie energetyczne u przedszkolaków waha się między 1400 a 1700 kcal i nie jest zróżnicowane ze względu na płeć. Jeśli dziecko chodzi do placówki przedszkolnej to około 75% dobowego zapotrzebowania na energię i składniki odżywcze pokrywa jedzenie w przedszkolu. Na szczególną uwagę w tym wieku zasługuje wapń, który jest budulcem kości, dostarczamy go do diety dziecka głównie wraz z produktami mlecznymi.

Potrzeby żywieniowe dzieci w wieku szkolnym są trochę inne niż przedszkolaków chociażby z tego powodu, że pomiędzy 7 a 17 rokiem życia następuje tzw. skok wzrostowy, kiedy to zapotrzebowanie na energię i składniki pokarmowe jest większe. Celem rodziców powinno być pokrycie tych potrzeb żywieniowych u swoich dzieci przez świadome bilansowanie diety. Istotne jest także to, że dzieci w tym wieku sporą część dnia spędzają w szkole, w której powinny spożywać chociaż 2 posiłki – II śniadanie i obiad. 

[J.G] Jeżeli miałaby Pani doradzić mamom, w jaki sposób należałoby kształtować nawyki żywieniowe dzieci i młodzieży, to jak najpełniej sprostać wymaganiom żywieniowym teraz i na przyszłość?

[M.S.-Z] Po pierwsze, pamiętajmy, że nie nauczymy dziecka prawidłowych nawyków żywieniowych jeśli sami będziemy odżywiać się źle. Zawsze siadajmy rano z dzieckiem do śniadania. Nawet jeśli czasu nie jest dużo postarajmy się przygotować szybkie kanapki czy zupę mleczną, którą zjemy razem.

Drugie śniadanie możemy przygotować wspólnie dzień wcześniej, aby rano było tylko do spakowania. Takie proste zabiegi spowodują, że syn czy córka, gdy będą starsi nawet bez naszych nakazów i kontroli nie wyjdą bez posiłku z domu, lecz zabiorą ze sobą lunch do pojemnika i będzie to coś naturalnego.

[J.G.] Jakie produkty powinny znaleźć się w diecie przedszkolaka?
[M.S.-Z.] Tak naprawdę wszystkie. Zgodnie z piramidą zdrowego żywienia podstawą każdego posiłku powinny być węglowodany, najlepiej złożone pod postacią razowego pieczywa, nieoczyszczonych kasz, czy „ciemnych” makaronów oraz płatków. Do każdego posiłku powinniśmy spożywać warzywa, owoce powinny pojawić się przy jednej z przegryzek np. w połączeniu z jogurtem i płatkami. Kolejne dwie ważne grupy produktów to te dostarczające białka: nabiał, mięso, ryby, nasiona roślin strączkowych, jaja. Dieta powinna być na tyle urozmaicona, aby w ciągu tygodnia dziecko spożywało rozmaite źródła białka. Alternatywą dla mięsa może być danie na bazie roślin strączkowych.  

[J.G] Jak powinna wyglądać dieta nastolatka? Czy istnieje różnica między żywieniem dziewcząt i chłopców w wieku szkolnym?

[M.S.-Z.] Tu podobnie jak w grupie młodszych dzieci różnice dotyczą zapotrzebowania energetycznego, ale składniki odżywcze czerpiemy z tych samych grup produktów. Co ważne, u młodzieży zaznaczają się już różnice w zapotrzebowaniu pomiędzy płcią. Chłopcy potrzebują więcej energii, niektórych witamin i składników mineralnych w porównaniu do dziewcząt. Niespełnianie tych potrzeb może doprowadzić do niedożywienia. 

[J.G] Coraz częściej słyszymy o rosnącej nadwadze w grupie dzieci i nastolatków. Do jedzenia, czego mamy powinny zachęcać dzieci, a co bezwzględnie należy eliminować, aby nie dopuścić do powstania nadwagi, otyłości i chorób dietozależnych?

[M.S.-Z.]  Z reguły największy problem, z którym borykają się rodzice to niechęć dzieci do warzyw, a to właśnie one dostarczają wielu witamin i błonnika. Jak wspominałam powinny być one częścią składową każdego posiłku. Od najmłodszych lat zachęcajmy dziecko do warzyw, układając je np w ciekawe obrazki zachęcające do zjedzenia. Jeśli od początku ta grupa produktów będzie obecna w diecie dziecka to nastolatek także nie będzie miał problemu z akceptacją surówki do obiadu.

Ryby: powinny pojawiać się w diecie nawet dwa razy w tygodniu. Dostarczają Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych z rodziny omega 6 i 3, które pozytywnie wpływają na układ nerwowy i mózg.

Pieczywo, kasze, makarony, ryż – pamiętajmy, że produkty zbożowe są podstawą piramidy żywienia, od najmłodszych lat zachęcajmy maluchy do chleba i bułek razowych, oczywiście czasem mogą pojawić się „ukochane” kajzerki i bagietki. W Polsce bardzo popularnym dodatkiem obiadowym do sztuki mięsa są ziemniaki, nie zapominajmy także o kaszach – gryczanej, jęczmiennej, jaglanej. Są one doskonałym źródłem witamin z grupy B, żelaza czy magnezu, których nie znajdziemy w popularnych ziemniakach.

[ J.G] A czego powinny nasze dzieci unikać? A co Pani sądzi o produktach wzbogacanych w witaminy czy składniki mineralne np. słodycze?

[M.S.-Z.]  Powinniśmy uważać na niektóre produkty i tu chyba nikogo nie zaskoczę – mowa o słodyczach. Nie jestem zdania, że ma ich nie być w ogóle, natomiast powinny być spożywane z umiarem, gdyż z reguły poza pustymi kaloriami i przyjemnością nie dostarczają nam niczego więcej. Być może niektórzy się ze mną nie zgodzą proponując produkty słodkie dla dzieci, ale zawierające witaminy czy składniki mineralne. Podając taki produkt rodzice czują się rozgrzeszeni, bo przecież „Jaś z cukierkiem dostarczył do organizmu także witaminę C”.

Po pierwsze witaminy z suplementów czy produktów spożywczych wzbogacanych wchłaniają się słabiej niż z produktów naturalnych, po drugie podając taki produkt dziecku wprowadzamy go w błąd, bo to nie cukierki są źródłem witamin tylko owoce czy warzywa.

Uważam, że do tych produktów powinniśmy podchodzić z dużym dystansem i wybierając napój czy sok nie sugerujmy się tym, że ma dodatek witamin tylko spójrzmy na skład i wybierzmy ten najbardziej naturalny. Pamiętajmy, że najlepiej, gdy wapń, witaminy, omega 3 czy błonnik pochodzą z naturalnych produktów, a nie są dodane do takich, w których naturalnie nie występują.

Co ważne, podając dziecku dużo produktów wzbogacanych i dodatkowo suplementując tabletkami czy kolorowymi żelkami możemy doprowadzić do hiperwitaminozy, która jest także niebezpieczna. Zatem i w tym przypadku obowiązuje zasada umiaru.

[J.G] Coraz wiecej produktów na rynku jest słodzonych syropem glukozowo-fruktozowym, fruktozowym. Dlaczego my jako rodzice powinniśmy uważać na takie produkty ?

[M.S.-Z.]  Syrop glukozowo-fruktozowy poza tym, że jest środkiem słodzącym, wg naukowców zwiększa apetyt, powoduje szybsze tycie, a w efekcie otyłość, zwiększa także ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II. Niestety możemy go znaleźć w wielu przetworzonych, słodkich produktach spożywczych. Tutaj sugeruję dokładne czytanie etykiet produktów spożywczych.

[J.G.] Myślę, że warto zwrócić także uwagę na dwie kategorie produktów: napoje energetyzujące oraz produkty light. Czy te produkty w ogóle powinny znaleźć się w menu dzieci i młodzieży?

[M.S.-Z.]  Napoje energetyzujące są niewskazane dla dzieci i młodzieży. Zawierają kofeinę, taurynę, które wykazuję działanie silnie pobudzające, dodatkowo często są słodzone syropem  glukozowo-fruktozowym, zawierają barwniki i aromaty. 

Produkty light – aby witaminy rozpuszczalne w tłuszczach zostały wykorzystane przez organizm potrzebny jest im tłuszcz. Kupując nabiał 0% tłuszczu witamina D się nie wchłonie. Poza tym produkty light nie zawsze są mniej kaloryczne (z czym nam się kojarzą) od produktu wyjściowego. Często kuszą także ciasteczka light/bez cukru – niestety może i cukru w czystej postaci nie mają, natomiast jest on zastąpiony chociażby słodzikami, które to zwiększają apetyt prowadząc do otyłości. Zaznaczę jeszcze, że niektóre słodziki są absolutnie zakazane dzieciom tj. aspartam czy acesulfam.

Dziękuję bardzo Pani za rozmowę,
Joanna Górska 
=============================================================
Wywiadu udzieliła mgr Monika Stromkie- Złomaniec 

DIETOSFERA – PORADNIA DIETETYCZNA
Al. Jana Pawła II 80/1; 00-175 Warszawa
tel. (022) 258-97-47 lub 666 555 819
e-mail: kontakt@dietosfera.pl
www.dietosfera.pl

Styl życia

W duecie Atelier Smaku

Zapraszam na wywiad z Jolantą Słomą i Mirosławem Tymbulakiem - propagatorami kuchni wegańskiej i bezglutenowej, autorami programów kulinarnych, projektantów i wydawców poradników kulinarnych.Właścicieli pracowni kulinarnej Atelier Smaku w Gdyni.

Czytaj więcej »

Aktualności

Nowe limitowane linie warzyw od Bonduelle!

2014-09-30

Juz wkrótce na półki sklepowe trafi świeza porcja zdrowia - Kukurydza Złocista Bonduelle ze Świeżych Zbiorów oraz Groszek Bonduelle ze Świeżych Polskich Zbiorów.

Czytaj więcej »
Nowe prozdrowotne syropy od Paoli .

2014-09-27

Hoop Polska przygotowała limitowaną edycję syropów Paola, wykorzystującą prozdrowotne właściwości owoców.

Czytaj więcej »
Nowy "narodowy " sok od Dr Witt !

2014-09-26

DrWitt Jabłko Witalność to połączenie 100 proc. soku z polskich jabłek i sześciu witamin wspomagających, ważną w okresie jesiennym, witalność.

Czytaj więcej »
Produkty wędzone tradycyjne - co nas czeka ?

2014-09-24

Główny Lekarza Weterynarii w dniu 18 września br. wydał komunikat dotyczący wprowadzania na rynek produktów mięsnych i produktów rybołówstwa wędzonych tradycyjnie po 1 września 2014 r.

Czytaj więcej »
Urodzinowa loteria „Świętuj z nami 20 lat Hochland w Polsce”!

2014-09-22

Hochland obchodzi dwudziestolecie obecności na polskim rynku i  w związku z tym przystąpił do urodzinowej loterii konsumenckiej pod hasłem „Świętuj z nami 20 lat Hochland w Polsce”.  20 tys. zł dziennie na 20 lat Hochland przez 8 tygodni !. Zobacz szczególy promocji ...  -

Czytaj więcej »
Mini kiwi wyhodowana w SGGW już na półkach sklepowych

2014-09-18

Owoce Mini kiwi, odmiany wyhodowanej przez naukowców Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie pojawiły się już w naszych sklepach. Produkt posiada wysokie wartośic odżywcze i unikatowy smak.

Czytaj więcej »
CRUNCHY „Coś na Ząb” z wysoką zawartością błonnika marki Kupiec w jesiennej odsłonie !

2014-09-17

Firma Kupiec przygotowała lekką i pyszną propozycję z serii „Coś na Ząb” - Crunchy naturalne oraz o smaku pomarańczy i czekolady w nowej odsłonie z wysoką zawartością błonnika. To doskonała opcja na śniadanie czy lunch: wystarczy dodać mleko, kefir, jogurt albo ulubione owoce - i gotowe!

Czytaj więcej »
Nowe kiełbaski od Chrzanowska Manufaktura Wędlin

2014-09-16

Na polskim rynku pojawiły się pyszne kiełbaski „Degustino”. Te pełne mięsa i smaku, konfekcjonowane przysmaki produkuje Chrzanowska Manufaktura Wędlin. W pierwszej kolejności do sklepów trafiły trzy tradycyjne smaki: kiełbaski podwawelskie, śląskie i białe. Wszystkie Degustino produkowane są wg domowych receptur, pasteryzowane jak weki od mamy i co ważne nie zawierają glutenu.

Czytaj więcej »
Akcja „Weź się za wołowinę”?

2014-09-13

Właśnie rozpoczyna się kampania „Weź się za wołowinę”. To ogólnopolski konkurs kierowany do restauratorów, Chefów kuchni i konsumentów. Projekt ma na celu zwiększenie spożycia polskiej wołowiny na rodzimym rynku poprzez edukację konsumentów na temat m.in. jakości produkowanego mięsa, walorów smakowych oraz możliwości wykorzystania. 

Czytaj więcej »
Nowe prawo dla żywnosci bezglutenowej

2014-09-11

Ustawodawca unijny stworzył nowe obowiązki dla podmiotów z branży spożywczej dotyczce żywwności bezglutenowej. Nowe zasady sa ujęte w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 828/2014 z dnia 30 lipca 2014 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat nieobecności lub zmniejszonej zawartości glutenu w żywności.

Czytaj więcej »
Właściwości żurawiny pod znakiem zapytania ?

2014-09-09

Produkty z żurawiną były przedmiotem wielu badań, które miały wykazać wpływ zawartych w nich proantocyjanidyn na hamowanie adhezji bakterii chorobotwórczych zasiedlających drogi moczowe. W latach 2003-2008 Francuska Agencja Bezpieczeństwa Żywności przeprowadzała badania produktów z żurawiną i potwierdziła opisany wyżej związek przyczynowo-skutkowy. Jednak przeciwne zdanie na ten temat wyraził wtedy EFSA. 

Czytaj więcej »
Mięsne przysmaki dla małego bezglutenowca od firmy Dorset

2014-09-05

Dzieci z nietolerancją glutenu i na diecie eliminacyjnej nie muszą już rezygnować z ulubionych przysmaków. W ofercie Drosed, Specjalisty od drobiu, znajdziesz wyjątkowe parówki Smakowite z symbolem przekreślonego kłosa. Na ich bazie wyczarujesz wiele smakołyków dla swojego malucha.

Czytaj więcej »
Międzynarodowy dzień czekolady !

2014-09-04

Marka Wedel po raz kolejny świętuje Międzynarodowy Dzień Czekolady w centrum Warszawy i zaprasza do podziwiania dwumetrowego Pałacu Kultury i Nauki wykonanego w całości z 440 kg wedlowskiej czekolady!

Czytaj więcej »
Nowa kampania Hochlanda: Na litr mleka czasu szkoda, 4 plastry to wygoda!

2014-09-04

Z okazji rozpoczecia rolu szkolnego Hochland rozpoczął nowa kampanię serów żotych plasterkowanych pod hasłem "Na litr mleka czasu szkoda, 4 plastry to wygoda! Kampania skierowana jest do dzieci oraz ich rodziców i ma na celu zwrócenie uwagi na  zwiększenie udziału serów podpuszczkowych bogatych w naturalny wapń w diecie dzieci. 

Czytaj więcej »
Uwaga, co 5 produkt ekologiczny nie spelnia wymagań !

2014-08-28

Według Inspekcji Handlowej co piąty produkt ekologiczny sprzedawany w Polsce nie spełnia wymagań. Przedsiębiorcy muszą liczyć się z karami. 

Czytaj więcej »
[Regulamin][Kontakt]