Serwis www.foodexpert.pl wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji, które pozwalają lepiej adaptować stronę do potrzeb i preferencji Czytelników oraz budować statystyki dotyczące oglądalności. Cookies można wyłączyć w każdej chwili w ustawieniach przeglądarki internetowej. Brak takiej zmiany oznacza możliwość zapisu w pamięci urządzenia. Zamknij

Kiełbasy grillowe

TEST KIEŁBAS GRILLOWYCH
- sprawdź co jesz!

Czytaj więcej »

Parówki

TEST PARÓWEK
- sprawdź co jesz!

Czytaj więcej »

Żywienie

  • Żywienie dzieci

    Nasze pociechy są naszymi skarbami. Dbamy o nie i chcemy, by nie zabrakło im niczego w życiu. Jednym z najważniejszych elementów prawidłowego rozwoju dziecka jest właściwa dieta, która jest nie tylko urozmaicona, ale także dostarcza istotnych składników odżywczych pomocnych w rozwoju naszego dziecka.

    Czytaj więcej »
  • Żywienie ludzi aktywnych fizycznie

    Żywność dla osób uprawiających sport i o wzmożonym wysiłku fizycznym jest jedną z odmian żywności funkcjonalnej, bowiem tego typu żywność pokrywa specyficzne, zwiększone potrzeby żywieniowe na energię i składniki odżywcze.

    Czytaj więcej »
  • Żywienie seniorów

    Pisarz Victor Hugo powiedział: „Po czterdziestce zaczyna się starość młodych, a po pięćdziesiątce młodość starych”. Coś w tym jest! O zasadach żywienia Seniorów więcej znajdziecie w tym rozdziale.

    Czytaj więcej »
  • Żywienie osób z nietolerancją laktozy

    Nietolerancja laktozy polega na zaburzeniu tolerancji oligosacharydów przez niektóre osoby. Po wypiciu mleka cierpisz na bóle brzucha i biegunki ten tekst jest dla Ciebie.

    Czytaj więcej »
  • Żywienie w chorobie Hashimoto

    Hashimoto jest chorobą autoimmunologiczną, w której tarczyca atakowana jest przez układ immunologiczny. W wielu przypadkach zmiany trybu życia, które wprowadzi chory wpłyną korzystnie na przebieg choroby.

    Czytaj więcej »
  • Żywienie osób z nietolerancją glutenu

    Celiakia (glutenozależna enteropatia, choroba trzewna) to przewlekła choroba polegająca na nietolerancji glutenu – białka zawartego w ziarnach pszenicy i innych zbożach. Osób na diecie bezglutenowej w Polsce stale przybywa – sama celiakia występuje u 1% społeczeństwa.

    Czytaj więcej »
  • Żywienie dorosłych

    Bertrand Saadi z Szirazu powiedział: „Najlepszy sposób zachowania zdrowia nie jeść gdy się nie chce i przestać jeść, gdy jeszcze jest chęć do jedzenia." Ale jeżeli już zdecydujemy się coś zjeść, to warto wiedzieć jak i co. W rozdziale tym znajdziecie pewne wskazówki.

    Czytaj więcej »

Porady kulinarne

Jak zachować zielony kolor brokułów ?

Chciałabyś by brokuły na twoim talerzu były zawsze pięknie zielone ? Zobacz jak to zrobić !

Czytaj więcej »

Jak zachować kolor czerwonego barszczu ?

Sezon buraczany w pełni. Jednak nieraz nasz barszcz gubi kolor, robiś się blady i nijaki. Co należy zrobić?

Czytaj więcej »

Jak zatrzymać składniki odżywcze w ziemniakach?

Większość składników odżywczych ziemniaków znajduje się w skórce (90%) i tuż pod nią (9%). Dlatego warto zwrócić uwagę na ich obróbkę termiczną.

Czytaj więcej »

Jak kulinarnie rozebrać świnkę ?

Dla nie wtajeminczonych przedstwiany profesjonalny podział tuszki wieprzowej wraz z opisem zastosowania kulinarnego. Czy wiecie, że tuszka wieprzowa składa się z 15 części ? Zerknijcie ...

Czytaj więcej »

Jak przygotować bakłażana ?

Bakłażan lub oberżyną nazywamy psiankę podłużną (Solanum melongena). Jest to gatunek roślin z rodziny psiankowatych. Roślina ta ma także inne nazwy: gruszka miłosna, jajko krzewiaste i bakman. Warzywo popularne w kuchni śródzimnomorskiej.

Czytaj więcej »

Świat dziecka

Czy ryby powinniśmy podawać dzieciom?

Wiadomo, iż ryby są źródłem cennych substancji dla młodego organizmu. Jednak jak się okazuje ryba rybie nie równa. Zatem które ryby podawać dzieciom a których unikać ?

Czytaj więcej »

Czy dzieci powinny spożywać żywność witaminizowaną?

Żywność dedykowana dzieciom oferuje cały wachlarz witamin i składników mineralnych. Czy dzieci mogą je jeść bez ograniczeń? Na co muszą zwrócić uwagę rodzice?

Czytaj więcej »

Fotoreportaże

Akcja "Gotuj lokalnie "

Rośnie popularność produktów regionalnych, zarówno w polskich domach, jak
i wśród profesjonalnych szefów kuchni. Również młodzi pasjonaci sztuki kulinarnej przekonali się, że polskie produkty lokalne są wartościowe – można przyrządzić je na wiele niestandardowych sposobów, łączyć smaki, przełamywać schematy i tworzyć nowe, oryginalne przepisy. W sobotę, 27 września br.  odbył się finał programu „Gotuj lokalnie”, realizowanego przez Fundację Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej, podczas którego to właśnie produkty regionalne odegrały główną rolę w zmaganiach o wygraną.

Czytaj więcej »

Smakowite otwarcie Atelier Smaku Joli Słomy i Mirka Tymbulaka

W dniu 17 czerwca 2014 roku FoodExpert.pl był gościem otwarcia Atelier Smaku - Joli Słomy & Mirka Trymbulaka. W pracowni kulinarnej serwowane są dania wegańskie i bezglutenowe. To kuchnia wypełniona aromatem ziół, przypraw i naturalnych składników. Miejsce kręcenia programów kulinarnych, szkoła gotowania oraz pracownia wytwarzania smakowitych autorskich specjałów. Zapraszamy na relację zdjęciową z otwarcia.    

Czytaj więcej »

Wydarzenia

3 - 5 października 2014

VII edycja Międzynarodowych Targów Żywności Ekologicznej i Regionalnej NATURA FOOD

Międzynarodowe Targi Łódzkie

8 października 2014

Warsztaty: Dodatki do żywności, aromaty, znakowanie produktów spożywczych w praktyce – interpretacja przepisów, wytyczne komisji europejskiej

Warszawa

5 - 7 listopada 2014

VI Konferencja Naukowa "Fizjologiczne uwarunkowania postępowania dietetycznego"

Rogów

22 - 23 listopada 2014

Dni Alergii i Nietolerancji Pokarmowej

Stadion Narodowy

Aplikacja mobilna

Zapraszamy do ściągnięcia naszej aplikacji w wersji na tablety i smartfony.

Kwasy omega 3 w trendach rozwojowych rynku

2013-10-31

Joanna Górska : Panie Dyrektorze jaka ocenia pan wielkość rynku żywności funkcjonalnej?

[T.K.] Rynek żywności funkcjonalnej należy do najszybciej rozwijających się sektorów światowego rynku żywnościowego. W 2007 r. jego wartość sięgnęła 120 mld €, natomiast w roku 2012 wzrosła do poziomu 175 mld € (źródło: Euromonitor International). Rynek ten osiągnie średnioroczne tempo wzrostu na świecie ponad 15% (źródło: Nielsen). Firma badawcza Euromonitor International szacuje, że rynek żywności funkcjonalnej w Polsce w 2012 r. wzrósł o 3% do ponad 1,2 mld € (Wielka Brytania ponad 5,7 mld €); natomiast do roku 2015 r. osiągnie wartość ponad 2,5 mld euro (wzrost o ponad 100%). Powyższe prognozy odzwierciedlają coraz silniejszą tendencję do zdrowego stylu życia.

[ J.G] Jak zatem widzi Pan rozwój rynku detalicznego w zakresie produktów funkcjonalnych w tym z kwasami Omega?

[T.K.] Na przestrzeni ostatniego roku sieci spożywcze musiały zmierzyć się z coraz większą presją cenową. Stąd postępujący trend obniżania cen na podstawowe produkty żywnościowe przez większość sieci, pomimo wskaźnika inflacji na poziomie blisko 4%. W ostatnim roku sieci spożywcze były w stanie obniżyć ceny często o ok. 10% godząc się, z faktem, że walka o utrzymanie klienta odbije się na niższej marży. Często inwestycje w ceny wiążą się z krótkotrwałymi promocjami, jednak ogólny klimat wyznacza hasło „cena czyni cuda”. Spektrum skutecznych narzędzi komunikacji drastycznie się kurczy i sieci poszukują nowych sposobów dotarcia do konsumenta i przekonania go do swoich produktów.

Trend na zdrowe odżywianie coraz częściej powoduje, że klienci są w stanie zapłacić więcej za tzw. produkt wzbogacany. Dużym znaczeniem dla klienta jest wartość dodana danego produktu lub grupy produktowej, co ma znaczący wpływ przy jego zakupie.

Nowa grupa produktów wzbogacanych w kwasy Omega może pomóc budować zbilansowaną dietę zapewniającą 100% realizacji zalecanego dziennego spożycia na deficytowe kwasy Omega 3. Jeszcze raz podkreślę swoje przewodnie motto, że dieta jest tańsza niż tabletki, a dobrze dobrana dieta działa jak lek w prewencji i ograniczaniu skutków paneuropejskiej epidemii chorób dietozależnych.

[J.G.] Czy widzi Pan jakieś trudności aplikacyjne kwasów Omega.

[T.K] Bardzo trudnymi projektami jest zawsze uruchomienie produkcji sera żółtego wzbogacanego w Omega 3 z uwagi na konieczność nie zastąpienia w żadnym procencie tłuszczu mlecznego z uwagi na obowiązujące w tej materii na terenie UE restrykcyjne przepisy. Osiągnięcie tego celu było możliwe tylko dzięki zastosowaniu w produkcji aplikacji specjalnych substancji typu nutraceutyku (np. LeenLife E), który zawiera opatentowane molekuły kwasów Omega. Wspomniany nutraceutyk nie jest olejem, ponieważ w swoim składzie nie zawiera jakichkolwiek substancji obecnych w olejach roślinnych i zwierzęcych, w tym formy triacyloglicerolowej kwasów tłuszczowych (triglicerydów).

Chciałbym nadmienić, iż potwierdzeniem skutecznej realizacji każdego projektu wdrożeniowego powinien być pozytywny wynik kontroli państwowego organu, który jednoznacznie stwierdza, że produkowany pro-zdrowotny produkt nie jest wyrobem seropodobnym – tylko prawdziwym serem. Nadrzędnym celem fortyfikacji żywności w kwasy Omega jest uzyskanie działania pro-zdrowotnego na organizm ponad efekt żywieniowy w celu profilaktyki chorób dietozależnych u dzieci oraz łagodzenia skutków tych jednostek chorobowych u osób dorosłych oraz seniorów.   

[J.G.] Z jakiego typu produktami z kwasami Omega mogliśmy się spotkać na rynku polskim?

[T.K] Na rynku polskim od kilku lat wprowadza się różne produkty spożywcze z kwasami omega. Ciekawym segmentem jest mleczarstwo, gdzie czyniono próby aplikacji kwasów omega m.in. w produktach tj. masło, ser żółty, śmietana, sery topione, serki twarogowe (dawna SM Ostrołęka), ser żółty typu szwajcarskiego (OSM w Kosowie Lackim), wyroby mięsne tj. parówki, szynka wiejska, szynka konserwowa z indyka (ZM Nowak), mleczne batoniki dla dzieci Omisie®, wyroby makaronowe (Makarony Polskie), płatki śniadaniowe czy lody.

[J.G] Czy spożycie produktów z kwasami omega jest bezpieczne dla konsumenta? Jaką mamy gwarancję, że takie produkty są dla nas wartościowe? Jakie wymagania legislacyjne muszą spełnić producenci środków spożywczych wzbogacanych w kwasy Omega?

[TK] Produkty fortyfikowane kwasami omega są niewątpliwie korzystne dla naszego zdrowia. Niemniej jednak wdrożenie fortyfikacji w kwasy Omega musi spełnić wszystkie zalecenia Opinii Naukowej Panelu ds. Produktów Dietetycznych, Żywienia i Alergii Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) sporządzonej na wniosek Komisji (UE).

Wyżej wymieniona Opinia Naukowa określa wartości referencyjne spożycia dla kwasów tłuszczowych Omega 3 i Omega 6 (Wniosek nr EFSA-Q-2009-00548) przyjętej w dniu 30 czerwca 2009 r. (Dziennik EFSA 2009, 1176, 1-11). Z tego powodu Opinia Naukowa stanowiła podstawę do wydania Rozporządzenia Komisji (UE) nr 116/2010 z dnia 9 lutego 2010 r.

Wypełnienie przez producenta zaleceń i przepisów prawnych wynikających z powyższych aktów prawnych daje możliwość wykorzystania silnego w świadomości konsumenta „brandu Omega”, ponieważ takie produkty będą źródłem kwasów Omega 3 oraz Omega 6. Niewątpliwie w ten sposób producent może zyskać przewagę konkurencyjną.

Na opakowaniu takich produktów mogą być zamieszczane oświadczenia żywieniowe oraz zdrowotne komunikujące pro-zdrowotne oddziaływanie kwasów Omega na organizm. Należy wiedzieć, że przyszła perspektywa budżetowa w Unii Europejskiej będzie kładła szczególny nacisk na poprawę jakości życia obywateli Unii.

W związku z powyższym przewiduje się uruchomienie licznych programów dofinansujących projekty związane z profilaktyką chorób, dietozależnych, których główną przyczyną jest deficyt we współczesnej diecie kwasów Omega. Biorąc pod uwagę ten fakt, należy się spodziewać, iż w najbliższym czasie wielu producentów żywności rozważy uruchomienie produkcji środków spożywczych wzbogacanych w kwasy Omega.

[J.G.] Panie Dyrektorze proszę powiedzieć, na jakiej podstawie prawnej mogą być stosowane oświadczenia żywieniowe i zdrowotne?

[T.K.] Stosowanie oświadczeń żywieniowych informujących konsumenta finalnego, że dany produkt stanowi „źródło kwasów Omega 3” lub „bogate źródło kwasów Omega 3” reguluje Rozporządzenie Komisji (UE) nr 116/2010. Natomiast zamieszczenie na opakowaniu produktu oświadczeń zdrowotnych określają Rozporządzenia Komisji (UE) nr 432/2012 oraz 1924/2006, w tym oświadczeń zdrowotnych skierowanych do dzieci (art. 14 ust. 1 lit. b).

[J.G.] W jakim brzmieniu oraz do jakich grup docelowych można skierować oświadczenia zdrowotne przypisane kwasom Omega?

[T.K] W wyniku zastosowania w produkcji środków spożywczych wzbogacanych w kwasy Omega na opakowaniu produktu mogą być zamieszczone oświadczenia zdrowotne dotyczące NNKT Omega 3 (kwas ALA) oraz Omega 6 (LA). Daje to możliwość zastosowania oświadczenia zdrowotnego skierowanego do dzieci w brzmieniu „NNKT Omega 3 oraz Omega 6 są potrzebne do prawidłowego wzrostu i rozwoju dzieci”.

Natomiast w stosunku do seniorów skierowane jest oświadczenie zdrowotne w brzmieniu „Kwas Omega 3 (ALA) pomaga w utrzymaniu prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi” w celu łagodzenia skutków chorób sercowo-naczyniowych.


Dziękuję Panu serdecznie za rozmowę,

Joanna Górska
Redaktor naczelna
===============================================
Wywiadu udzielili :
Pan Tomasz Krajanowski – Dyrektor Handlowy

LeenLife Polska S.A. ; ul. Wapienna 3; 68-200 Żary

www.leenlife.com

Styl życia

W duecie Atelier Smaku

Zapraszam na wywiad z Jolantą Słomą i Mirosławem Tymbulakiem - propagatorami kuchni wegańskiej i bezglutenowej, autorami programów kulinarnych, projektantów i wydawców poradników kulinarnych.Właścicieli pracowni kulinarnej Atelier Smaku w Gdyni.

Czytaj więcej »

Aktualności

Nowe limitowane linie warzyw od Bonduelle!

2014-09-30

Juz wkrótce na półki sklepowe trafi świeza porcja zdrowia - Kukurydza Złocista Bonduelle ze Świeżych Zbiorów oraz Groszek Bonduelle ze Świeżych Polskich Zbiorów.

Czytaj więcej »
Nowe prozdrowotne syropy od Paoli .

2014-09-27

Hoop Polska przygotowała limitowaną edycję syropów Paola, wykorzystującą prozdrowotne właściwości owoców.

Czytaj więcej »
Nowy "narodowy " sok od Dr Witt !

2014-09-26

DrWitt Jabłko Witalność to połączenie 100 proc. soku z polskich jabłek i sześciu witamin wspomagających, ważną w okresie jesiennym, witalność.

Czytaj więcej »
Produkty wędzone tradycyjne - co nas czeka ?

2014-09-24

Główny Lekarza Weterynarii w dniu 18 września br. wydał komunikat dotyczący wprowadzania na rynek produktów mięsnych i produktów rybołówstwa wędzonych tradycyjnie po 1 września 2014 r.

Czytaj więcej »
Urodzinowa loteria „Świętuj z nami 20 lat Hochland w Polsce”!

2014-09-22

Hochland obchodzi dwudziestolecie obecności na polskim rynku i  w związku z tym przystąpił do urodzinowej loterii konsumenckiej pod hasłem „Świętuj z nami 20 lat Hochland w Polsce”.  20 tys. zł dziennie na 20 lat Hochland przez 8 tygodni !. Zobacz szczególy promocji ...  -

Czytaj więcej »
Mini kiwi wyhodowana w SGGW już na półkach sklepowych

2014-09-18

Owoce Mini kiwi, odmiany wyhodowanej przez naukowców Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie pojawiły się już w naszych sklepach. Produkt posiada wysokie wartośic odżywcze i unikatowy smak.

Czytaj więcej »
CRUNCHY „Coś na Ząb” z wysoką zawartością błonnika marki Kupiec w jesiennej odsłonie !

2014-09-17

Firma Kupiec przygotowała lekką i pyszną propozycję z serii „Coś na Ząb” - Crunchy naturalne oraz o smaku pomarańczy i czekolady w nowej odsłonie z wysoką zawartością błonnika. To doskonała opcja na śniadanie czy lunch: wystarczy dodać mleko, kefir, jogurt albo ulubione owoce - i gotowe!

Czytaj więcej »
Nowe kiełbaski od Chrzanowska Manufaktura Wędlin

2014-09-16

Na polskim rynku pojawiły się pyszne kiełbaski „Degustino”. Te pełne mięsa i smaku, konfekcjonowane przysmaki produkuje Chrzanowska Manufaktura Wędlin. W pierwszej kolejności do sklepów trafiły trzy tradycyjne smaki: kiełbaski podwawelskie, śląskie i białe. Wszystkie Degustino produkowane są wg domowych receptur, pasteryzowane jak weki od mamy i co ważne nie zawierają glutenu.

Czytaj więcej »
Akcja „Weź się za wołowinę”?

2014-09-13

Właśnie rozpoczyna się kampania „Weź się za wołowinę”. To ogólnopolski konkurs kierowany do restauratorów, Chefów kuchni i konsumentów. Projekt ma na celu zwiększenie spożycia polskiej wołowiny na rodzimym rynku poprzez edukację konsumentów na temat m.in. jakości produkowanego mięsa, walorów smakowych oraz możliwości wykorzystania. 

Czytaj więcej »
Nowe prawo dla żywnosci bezglutenowej

2014-09-11

Ustawodawca unijny stworzył nowe obowiązki dla podmiotów z branży spożywczej dotyczce żywwności bezglutenowej. Nowe zasady sa ujęte w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 828/2014 z dnia 30 lipca 2014 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat nieobecności lub zmniejszonej zawartości glutenu w żywności.

Czytaj więcej »
Właściwości żurawiny pod znakiem zapytania ?

2014-09-09

Produkty z żurawiną były przedmiotem wielu badań, które miały wykazać wpływ zawartych w nich proantocyjanidyn na hamowanie adhezji bakterii chorobotwórczych zasiedlających drogi moczowe. W latach 2003-2008 Francuska Agencja Bezpieczeństwa Żywności przeprowadzała badania produktów z żurawiną i potwierdziła opisany wyżej związek przyczynowo-skutkowy. Jednak przeciwne zdanie na ten temat wyraził wtedy EFSA. 

Czytaj więcej »
Mięsne przysmaki dla małego bezglutenowca od firmy Dorset

2014-09-05

Dzieci z nietolerancją glutenu i na diecie eliminacyjnej nie muszą już rezygnować z ulubionych przysmaków. W ofercie Drosed, Specjalisty od drobiu, znajdziesz wyjątkowe parówki Smakowite z symbolem przekreślonego kłosa. Na ich bazie wyczarujesz wiele smakołyków dla swojego malucha.

Czytaj więcej »
Międzynarodowy dzień czekolady !

2014-09-04

Marka Wedel po raz kolejny świętuje Międzynarodowy Dzień Czekolady w centrum Warszawy i zaprasza do podziwiania dwumetrowego Pałacu Kultury i Nauki wykonanego w całości z 440 kg wedlowskiej czekolady!

Czytaj więcej »
Nowa kampania Hochlanda: Na litr mleka czasu szkoda, 4 plastry to wygoda!

2014-09-04

Z okazji rozpoczecia rolu szkolnego Hochland rozpoczął nowa kampanię serów żotych plasterkowanych pod hasłem "Na litr mleka czasu szkoda, 4 plastry to wygoda! Kampania skierowana jest do dzieci oraz ich rodziców i ma na celu zwrócenie uwagi na  zwiększenie udziału serów podpuszczkowych bogatych w naturalny wapń w diecie dzieci. 

Czytaj więcej »
Uwaga, co 5 produkt ekologiczny nie spelnia wymagań !

2014-08-28

Według Inspekcji Handlowej co piąty produkt ekologiczny sprzedawany w Polsce nie spełnia wymagań. Przedsiębiorcy muszą liczyć się z karami. 

Czytaj więcej »
[Regulamin][Kontakt]